Consumentenvertrouwen heeft veel invloed op keukenverkoop
 
Conclusies van KIM BrancheBarometer Structuuronderzoek
In april 2009 verscheen het eerste KIM BrancheBarometer Structuuronderzoek, een rapportage op basis van de gegevens die de KIM-panelleden -dat zijn inmiddels meer dan honderd keukendetaillisten- maandelijks verschaffen. De BrancheBarometer toont al vanaf 2006 elke maand de actuele stand van zaken in de verschillende wonenbranches. Al die jaren is het materiaal verzameld en recentelijk in een kort en bondige rapportage samengevat. In deze KIM Keuken Adresgids presenteren we hieruit enkele interessante gegevens.
 
We geven nog even kort aan waar het bij deze BrancheBarometer om gaat: het is een doorlopend, onafhankelijk onderzoek. De werkwijze is zeer eenvoudig: de gevraagde gegevens kunnen éénmaal per maand in slechts enkele minuten via de website van Qudata worden ingevuld. De deelnemer krijgen vervolgens inzage in de resultaten van het onderzoek. Tevens kan men daarmee de eigen gegevens vergelijken met de resultaten van de andere -eveneens anonieme- deelnemers.
Het doorlopende onderzoek wordt uitgevoerd door Qudata, de researchafdeling van de vakbladen van Qumedia (Quorum Uitgevers), waaronder vakblad KIM. In tijden dat de wonenbranches onder druk staan, is betrouwbaar cijfermateriaal van essentieel belang. Qudata wil samen met de ondernemers de branche actief volgen. De samenwerking tussen de panelleden en Qudata is daarbij van groot belang.

De barometers
De KIM BrancheBarometer bestaat uit vijf verschillende barometers:
- BrancheBarometer: ontwikkeling van specifiek de keukenbranche over de afgelopen maand;
- VerwachtingsBarometer: verwachting van de ontwikkelingen van de branche voor de aankomende zes maanden;
- OmzetBarometer: de omzetontwikkeling van de betreffende onderneming ten opzichte van 12 maanden daarvoor;
- OndernemingsBarometer: de ontwikkeling/situatie van de onderneming over de afgelopen maand;
- EconomieBarometer: verwachting voor de Nederlandse economie voor de komende zes maanden.

Invloed consumentenvertrouwen
Een van de interessante uitkomsten van het onderzoek is, dat de BrancheBarometer reageert op het (door CBS gemeten) Consumentenvertrouwen, met een vertraging van twee maanden. Wanneer het consumentenvertrouwen toe- of afneemt, volgt de BrancheBarometer twee maanden later ook in die richting; wellicht de termijn van het bestellen van (on)voldoende keukens en de daadwerkelijke levering en betaling. Men merkt twee maanden later dat de bestellingen achter zijn gebleven.
De OmzetBarometer en OndernemingsBarometer reageren met een veel langere vertraging op het Consumentenvertrouwen dan bijvoorbeeld de BrancheBarometer. De vertraging is hier ruim een half jaar. Wanneer het Consumentenvertrouwen daalt, dalen de Omzet- en OndernemingsBarometer pas zeven maanden later net zo sterk.
Dat heeft wellicht te maken met het lange beslissingsproces van de consument. De consument besluit een keuken te gaan kopen (in een economisch goede periode), gaat zich gedurende enkele maanden oriënteren, bezoekt showrooms, laat een ontwerp maken (dit alles gedurende een totale periode van vijf maanden), bestelt de keuken en krijgt hem twee maanden later geleverd. De keukenondernemer ervaart derhalve pas na ruim een half jaar de gevolgen van het dalende Consumentenvertrouwen. Enkele voorbeelden:
- Piek Consumentenvertrouwen in juni 2007 leidt tot piek OmzetBarometer januari 2008;
- Toename Consumentenvertrouwen in december 2007 leidt tot hogere OmzetBarometer juli 2008;
- Dal Consumentenvertrouwen in september 2007 leidt tot dal OmzetBarometer april 2008;
- Dal Consumentenvertrouwen in juni 2008 leidt tot dal OmzetBarometer januari 2009.

Recessie
Hoe gaat het, op basis van de beschikbare cijfers met de keukenbranche? De economische recessie heeft duidelijk zijn weerslag gehad in de keukenmarkt. De neergaande spiraal werd in de sector al eerder ingezet, na een aantal jaren van spectaculaire groei. Opvallend is dat de panelleden de economische teruggang al vroegtijdig voorspelden... Enkele conclusies op een rij.
- De keukenmarkt kreeg de grootste klappen in 2008 vergeleken met de andere woonsectoren. De markt realiseerde volgens CBW-cijfers een omzetdaling van 8,2 procent, terwijl het totale omzetcijfer voor de wonenbranche bleef steken op -4,2 procent. Overigens heeft de keukenbranche in 2005 en 2006 (beide jaren een omzetgroei van 5 procent) uitzonderlijk goede jaren gedraaid. Zet de omzetgegevens van 2007 en vervolgens 2008 daartegen af en dan kan er bijna alleen maar een omzetdaling worden gerealiseerd.
- Uit de EconomieBarometer van het KIM-panel blijkt dat de panelleden de economische achteruitgang al in het voorjaar van 2008 voorzagen. Sterker nog: eind 2007 maakte de EconomieBarometer al een duikeling. Wellicht dat de berichtgeving vanuit Amerika over de stagnatie op de huizenmarkt hier debet aan is.
- De panelleden verwachten dat de branche het nog wel een tijdje moeilijk blijft houden (BrancheBarometer stond begin 2009 op stand 38,8), Ook over de omzetontwikkelingen is men vrij pessimistisch: 41,9. Het KIM-panel verwacht dat de recessie nog even blijft voortduren...
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM Keuken Adresgids | 2009 - mei |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google