'Terrasoverkapping vraagt vooral goede marketing'
 
Van Dijke Zonweringen ziet volop kansen voor productgroep
Dat de kansen voor terrasoverkappingen in Nederland groot zijn, hoef je Wim van Dijke uit Dirksland niet te vertellen. De specialist zit middenin een van de grootste 'recreatieregio's' van het land. 'Een balkon of terras is met behulp van een overkapping snel om te toveren tot het bekende verlengstuk van de woonkamer. Het vraagt alleen wel de juiste marketing om de consument op het idee te brengen. Mede daarom ben ik gaan samenwerken met een specialist en onze eerste mailing heeft al meteen concrete opdrachten opgeleverd', zegt Wim van Dijke.
 
Hij begon zijn eigen bedrijf elf jaar gelden vanuit huis. Na drie jaar werd de zaak te omvangrijk en betrok hij een pand op industrieterrein De Watertoren in het Zuidhollandse Dirksland. ?Ik zit hier nu acht jaar en ben ook hier ruim uit mijn jas gegroeid. Jaren geleden heb ik mijn magazijn al verplaatst om extra verkoopruimte te creëren, maar ik kan hier niet voldoende verder groeien. Vandaar dat ik aan het kijken ben naar een andere plek?, zegt Wim van Dijke, die samen met zijn vrouw eigenaar is van de VOF Van Dijke Zonwering.
De ondernemer is momenteel in gesprek met de organisatie van Thuisin. ?Ik overweeg me aan te sluiten bij deze organisatie. Een formule waarin ik denk verder te kunnen groeien. We zijn met elkaar in gesprek, meer kan ik er nog niet over zeggen. Maar of dat nu doorgaat of niet, ik ga sowieso op zoek naar een andere locatie.?

Marketing
Die zoektocht doet Van Dijke samen met zakenpartner Janco Verboom. ?Janco runt een eigen assurantiebedrijf en we kennen elkaar al geruime tijd. We praten regelmatig over onze bedrijven en van het een is het ander gekomen. Janco leert van mij en ik leer van Janco. Bovendien kunnen we elkaar versterken. Daarom hebben we besloten om samen te werken. Ik vanuit mijn kennis van de zonweringmarkt, Janco vanuit zijn financiële en meer commerciële achtergrond?, zegt Van Dijke.
Vooral op het commerciële vlak kan Van Dijke wel wat ondersteuning gebruiken, zo erkent hij. ?Als zelfstandig ondernemer ben je toch vaak zes dagen in de week van ?s ochtends vroeg tot ?s avonds laat in de weer. In de winkel, bij de klant om te monteren of om te meten en een offerte te maken. Zaken als marketing raken daardoor wel eens in de vergetelheid. En juist daar zit veel potentie. Een gerichte mailing of campagne kan voor extra toeloop in de winkel zorgen. Daar ontbreekt mij de tijd voor, maar nu Janco dat kan oppakken, kunnen we slagen gaan maken.?

Appartementencomplex
De nieuwe samenwerking lijkt al meteen zijn vruchten af te werpen. ?We zagen onlangs plannen voor een nieuw appartementencomplex. Met balkons. Met behulp van een glazen scherm snel en makkelijk om te toveren tot een soort tuinkamer waar de bewoner bij wijze van spreken het hele jaar door kan genieten. We hebben toen direct een mailing opgesteld en naar de betrokken partijen gestuurd. Daar hebben we de eerste reacties al op binnen. Kijk, zonder onze samenwerking had ik die kans waarschijnlijk laten liggen.?
Ook het tweede ?succesje? lijtk al binnen. Van Dijke: ?We zijn momenteel druk met een Plaza Pro van Weinor. Die plaatsen we vrijstaand bij een recreatiewoning. Dat wordt echt heel mooi. Als we straks klaar zijn, kunnen we daar een mooie mailing op maken en rondsturen. Kijk, er staan zo?n honderd woningen op dat park. Dat biedt toch kansen.?

Terrasoverkapping
Hoewel het aandeel van de terrasoverkappingen in de omzet van Van Dijke Zonweringen ?niet overdreven groot? is, vindt Wim van Dijke het erg belangrijk ruimte in zijn showroom vrij te maken voor een goede presentatie. ?Ik wil laten zien wat er mogelijk is met een terrasoverkapping. En ook hoe de overkapping technisch in elkaar zit. Daarom heb ik hem niet helemaal afgewerkt.?
Op de benedenverdieping van de showroom heeft Van Dijke een overkapping van Weinor staan. ?Daarmee kan ik eigenlijk alles laten zien wat ik wil laten zien van een terrasoverkapping. Het product, de techniek erachter. Samen met brochures en stalen kan ik de klant een totaalplaatje bieden. Doordat ik in dezelfde ruimte ook zonneschermen en andere producten heb hangen en staan, kan de consument meteen een goed beeld krijgen van de mogelijkheden. En dat is toch heel belangrijk. Want de een heeft meer baat bij een scherm terwijl de ander eigenlijk niet zonder terrasoverkapping kan. Samen kun je de voors en tegens van de verschillende systemen bekijken en bespreken.?

Exclusiviteit
Van Dijke zegt een tevreden dealer van Weinor te zijn, al heeft hij wel een ?puntje van kritiek?. ?Ik vind het jammer dat ze tegenwoordig op iedere straathoek te koop willen zijn. Daarmee ontstaat namelijk een prijsstrijd en die moet je niet willen voeren. Ik pleit voor een goede gebiedsbescherming omdat je daarmee het niveau van de dienstverlening hoog houdt. En als je als fabrikant niet aan gebiedsbescherming wilt doen, moet je bij je dealers een vaste verkoopprijs neerleggen. Anders bestaat het risico dat de prijs de doorslag gaat geven en dat gaat vroeg of laat ten koste van de kwaliteit. En dus ook van de merknaam.?
Net als voor veel andere productgroepen binnen de zonwering geldt ook voor terrasoverkappingen dat de zonweringspecialist de nodige kennis moet bezitten om het product goed te kunnen verkopen en monteren. ?Je kunt best met een aantrekkelijke prijs de klant naar je winkel lokken, maar eenmaal binnen moet die klant toch vooral het gevoel krijgen dat ?ie te maken heeft met een echte specialist. Iemand die het product kent, maar ook verstand heeft van de montage van het product. En daar zitten, vooral bij de terrasoverkappingen, soms uitdagende constructies bij. Ik raad daarom ook iedereen aan om zich goed te scholen. Zorg dat je als showroomhouder weet waarover je praat. En verzeker je er ook van dat je monteurs alle kennis in huis hebben. Je hebt er niets aan als je iets denkt te verkopen dat later helemaal niet bij de klant bevestigd kan worden.?

Trends
Gevraagd naar de belangrijkste trends op gebied van terrasoverkappingen, zegt Van Dijke dat de automatisering en verluxing door zal zetten. ?Je ziet nu al dat zaken als verlichting en verwarming al bijna standaard worden meeverkocht. En de gemakstrend speelt ook hier een rol. De afstandsbediening rukt overal op. Daarnaast is de flexibiliteit van de systemen een grote plus. Of je nu een volledige overkapping wil, inclusief zij- en voorwanden of alleen een dak, het kan allemaal. Je ziet dat steeds meer mensen de mogelijkheden gaan ontdekken.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - april | Pagina(s) 30,31,33
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken