'Consument vraagt nog meer kwaliteit en service'
 
Asco rekent ook op een succesvol 2009
Asco is een gevestigde naam in Zeeland. Opmerkelijk voor een bedrijf dat z'n showroom nauwelijks twee jaar geleden opende. Nu zit die showroom wel op een zeer geschikte locatie. In combinatie met een goede prijs-kwaliteitverhouding, gedurfde reclamecampagnes en sterke voorwaarden, zorgde dit voor een uitstekend 2008 voor Asco. En ook 2009 ziet er, ondanks alle economische tegenwind, goed uit.
 
Rijdend over de President Rooseveltlaan in het bedrijven- annex winkelgebied Baskenburg aan de rand van Vlissingen, kun je nauwelijks om de showroom van Asco heen. De Rooseveltlaan is een drukke, doorgaande weg naar de stad. Asco ligt precies aan een kruispunt met een afslag richting de iets verderop gelegen Albert Heijn XXL, waar menig inwoner van het schiereiland Walcheren z?n wekelijkse inkopen doet. Veel van hen komen langs Asco.
?Dit is een ideale plek, één van de drukste punten van Vlissingen. De kans om ons hier te vestigen konden we niet laten gaan?, zegt Rogier Hijman, directeur van Asco. Overigens was Hijman nog niet van de partij toen Asco in mei 2007 de showroom opende. Destijds werd het bedrijf nog gerund door oprichter Naser Assaf en diens compagnon Abraham Jakobsen. Vanuit de woning van Assaf leverde en monteerde Asco al enige jaren kozijnen en rolluiken. De handel liep echter zo goed, dat verhuizing naar een bedrijfspand annex showroom dringend nodig was.

Groei
Met de opening van de showroom aan de President Rooseveltlaan heeft Asco tevens z?n assortiment fors uitgebreid. Naast de kozijnen en rolluiken is het bedrijf sindsdien ook dealer van buitenzonwering van Suncircle en het nieuwe, meer exclusieve Lumenguard. Vorig jaar is daar Luxaflex aan toegevoegd.
Vanwege de groei van het bedrijf is Rogier Hijman begin vorig jaar, naast Assaf en Jakobsen, als derde aandeelhouder toegetreden. Hijman houdt zich vooral bezig met de binnendienst, terwijl Assaf de buitendienst voor zijn rekening neemt en Jakobsen een adviserende rol heeft. Daarnaast heeft Asco twee teams van ieder twee monteurs, waaronder Naser Assaf zelf, fulltime aan het werk. Die teams hebben de handen meer dan vol, zegt Hijman.
?We zijn op zoek naar meer vakmensen. Dit jaar willen we graag een derde montageteam welkom heten. We denken ook al aan een vierde team, maar daarmee wachten we nog even. Toch eerst kijken hoe het dit jaar gaat lopen.?

Totaalproduct
Positieve geluiden al met al uit het Asco-kamp. De keuze om ook buitenzonwering en Luxaflex te gaan verkopen is een goede geweest, zegt Hijman. ?De buitenzonwering hebben we erbij genomen omdat we een totaalproduct willen aanbieden. Wij vinden dat bij kozijnen en rolluiken ook zonneschermen, screens en binnenzonwering horen. En dat blijkt in de praktijk ook zo te werken. Veel mensen die kozijnen aanschaffen besluiten om er direct rolluiken, screens of een mooi terrasscherm bij te kopen. Dat betekent niet dat de zonwering op de twee plaats komt bij Asco. Alle producten zijn belangrijk. We willen ons onderscheiden als kozijnenspecialist én als zonweringspecialist.?
Asco heeft gekozen voor buitenzonwering van Suncircle en het door datzelfde bedrijf geproduceerde, maar hoger in de markt gepositioneerde Lumenguard. De keus voor deze merken is een heel bewuste, zegt Rogier Hijman. ?Wij richten ons op het midden tot hoge segment. Daarvoor zijn dit uitstekende merken met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Suncircle is zeer geschikt voor zowel het midden als het hogere segment. Lumenguard zit daar weer boven, daar straalt de kwaliteit van af. Maar wat ons vooral ook aanspreekt in Suncircle is dat het bedrijf innovatief is. Ze proberen altijd met nieuwigheden te komen, zoals met hun gepatenteerde glijlagersysteem. En Suncircle heeft natuurlijk Lumenguard ontwikkeld. Dat nieuwe merk wordt langzaam al een begrip in zonweringland. Net zoals Asco inmiddels een begrip is in deze regio.?

Reclame
Dat heeft het bedrijf onder meer te danken aan z?n opvallende reclamecampagnes. Asco kijkt daarbij niet op een paar centen, getuige een paginagrote advertentie in de Provinciale Zeeuwse Courant, die Hijman als voorbeeld laat zien. In die advertentie een grote foto van het Witte Huis, daarboven de wens van een zonnige toekomst aan de kersverse president Obama. De subtiliteit van de advertentie is echter dat alle ramen van het Witte Huis op de foto zijn voorzien van zonwering van Asco. ?Het is een mooie manier om ons te onderscheiden?, stelt Hijman. ?Vaak zie je in advertenties enkel plaatsjes van producten met de prijzen erbij. Daar leest iedereen overheen. Wij willen dat mensen over een advertentie praten. En dat lukt met dit soort campagnes.?
Mede daardoor is 2008 een boven verwachting goed jaar geweest voor Asco. En ook dit jaar ziet Rogier Hijman positief tegemoet. ?Door de crisis worden consumenten wat afwachtender. Ze zullen langer nadenken voordat ze geld uitgeven. Maar ik verwacht dat mensen die vanwege de crisis niet kunnen of willen verhuizen, sneller gaan investeren in hun woning, om zodoende een stukje meerwaarde te creëren. Zodat ze het wellicht toch weer makkelijker kunnen verkopen in de nabije toekomst.?

Vervanging
Het investeren in die eigen woning kan gaan om nieuwe producten, maar ook om het renoveren of vervangen van bestaande zonwering. Hijman denkt dat de vervangingsmarkt zal groeien. Als voorbeeld van typische vervangingsproducten noemt hij het doek van een terrasscherm, maar Asco vervangt bijvoorbeeld ook steeds meer de traditionele handbediening van rolluiken voor elektrische bediening.
Ook verwacht Rogier Hijman dat de consument in het hogere segment kwaliteit en service steeds belangrijker gaat vinden.
?Iedereen is bij ons welkom, maar iemand die een scherm zoekt van 100 euro verwijzen we door naar de plaatselijke bouwmarkt. Wij gaan voor kwaliteit, in combinatie met een goede prijs en service. Dat willen we ook uitstralen. Wij geven lange fabrieksgaranties en wij vragen geen aanbetaling. Dat is extra service, maar ook vertrouwen richting de klant.?
Overigens wil Asco meer de projectmarkt op. Het bedrijf werkt al wel samen met enkele aannemers, maar wil dat graag uitbreiden. ?We willen ons beter profileren richting ontwikkelaars, woningcorporaties en bouwbedrijven. Dat doen we niet door advertenties, maar door die bedrijven persoonlijk te benaderen. Ons doel is om het projectmatige werk de komen jaren fors uit te breiden. Asco is groeiende, maar we kijken ver vooruit.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - maart | Pagina(s) 26,27,29
Categorie: Zonwering, Retail
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google