'Wij willen innovatief en trendsettend zijn'
 
Directeur Christiaan Roetgering van Coulisse:
Als er de vorige maand op de R+T een prijs was geweest voor de meest indrukwekkende stand, dan was Coulisse ongetwijfeld één van de kanshebbers. Met drie mega lcd-schermen, een loungerestaurant en een totaaloppervlakte van 900 vierkante meter pakte de fabrikant uit Enter flink uit. En dan hebben we het nog niet eens over de reeks aan innovaties waaronder een eigen systeem voor de automatisering van raamdecoratie. 
 
De enorme stand van 900 vierkante meter, de designinrichting van het loungerestaurant, maar ook de exclusieve foto?s aan de wand van zilvergeschilderde naaktmodellen gemaakt door de wereldberoemde fotograaf Guido Argentini doen anders vermoeden. Toch is eigenaar Christiaan Roetgering van Coulisse uit het Twentse Enter uiterst gewoon gebleven. Bescheiden zelfs. Op het moment dat er op de R+T op het megascherm in de lounge een nieuwe film moet worden getoond, gaat hij zelf op zoek naar de dvd van ?How the West was won?. En nee, hij drinkt geen champagne maar gewoon een biertje met Zonvak Magazine.
De afgelopen jaren is het snel gegaan met Coulisse. Met name na de vorige deelname aan de R+T in 2006. ?Stuttgart is voor ons telkens weer een mijlpaal?, zegt Christiaan Roetgering. ?De eerste keer, in 2003, hadden we een stand van 100 vierkante meter en waren we hartstikke trots dat we er waren. Drie jaar geleden hebben we pas echt een statement gemaakt naar de branche. Niet alleen qua stand, maar ook qua producten. In tien jaar tijd hebben we ons getransformeerd van een goedkopere aanbieder van zonweringproducten naar een fashionable bedrijf dat modieuze producten brengt en ook op technisch gebied behoren we onder ander met ons nieuwe systeem voor de automatisering van binnenzonwering tot de top van de wereld.?
 
Ook drie jaar geleden presenteerde Coulisse zich al met een opvallende stand op de R+T. Wat was de spin-off daarvan?
?Wij hebben in 2006 diverse nieuwe innovatieve producten geïntroduceerd. Zoals Paterno, waar we toen ook een innovatieprijs voor kregen. Als toeleverancier moeten wij het met name hebben van de contacten met fabrikanten die de producten die wij ontwikkelen en laten produceren in het Verre Oosten voor ons op de markt brengen. Nederland is een goede markt voor ons waar we voor een gedeelte ook in het doe-het-zelfkanaal zitten. Maar tachtig procent van wat wij doen is export. Met name na de vorige R+T zijn we met diverse grote merken in contact gekomen en voorzichtig begonnen in Japan, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Australië. We zitten over de hele wereld en verwachten nu een verdere internationale doorbraak.?
 
Dit jaar hebben jullie nog groter uitgepakt op de R+T. Dat begint al met een levensgroot reclamedoek bij de parkeergarage.
?Wij willen ons met name neerzetten als een innovatief en trendsettend bedrijf. Zo hebben we hier op de stand drie grote lcd-schermen van vier bij acht meter. Daarmee hebben we op marketinggebied een nieuwe koers ingezet. Ons thema op deze beurs is ?Silver+white?. We gaan daarop in met een exclusieve fotoserie van zilvergeschilderde naaktmodellen die de wereldberoemde topfotograaf Guido Argentini speiciaal voor ons heeft gemaakt. Die foto?s hebben we vermengd met onze producten en staan ook in ons Silver+White boek dat we op deze beurs presenteren. Door middel van de combinatie van de foto?s met onze producten willen we de nadruk leggen op het feit dat we een echt fashionbedrijf zijn. De zilveren modellen symboliseren het pure en tijdloze van mooi design, en daarmee de essentie van onze producten.?
 
Wat zijn de meest opvallende noviteiten die jullie op deze R+T introduceren?
?Om te beginnen onze designsystemen voor paneel- en rolgordijnen. Verder presenteren we hier onze eigen screencollectie en een grote verscheidenheid aan nieuwe rolgordijnstoffen. Maar het meest in het oog springende is ongetwijfeld Absolute Control, ons nieuwe revolutionaire systeem voor de automatisering van raamdecoratie. Met dit systeem kunnen met één enkele afstandsbediening diverse raamdecoratiesystemen draadloos worden bediend. Absolute Control bestaat uit één afstandsbediening en diverse motoren voor de diverse raamdecoratiesystemen. Door een gepatenteerde techniek werkt het systeem op radiofrequentie waardoor het op afstand eenvoudig geprogrammeerd en ingesteld worden. Dit heeft grote voordelen bij het programmeren van raamdecoratie op moeilijk bereikbare plekken. Met dit systeem bieden wij onze klanten een totaalpakket voor raamdecoratie.?
 
De motorisering van raamdecoratie is tot nu toe bij de consument nog niet echt op gang gekomen. Waarom gaat het nu wel lukken?
?Dat is iets van de lange adem. Maar met de signalen die we nu horen, denk ik dat het nu wel op gang gaat komen. De verwachtingen lagen de laatste jaren al veel hoger. Dat het nog niet aansloeg bij de consument had enerzijds te maken met de prijs. Dat de meerprijs nog te hoog was ten opzichte van het product zelf. Anderzijds denk ik dat het ook een stuk gewenning is. Op het moment dat een consument eenmaal gewend is dat steeds meer systemen in huis in het kader van domotica geautomatiseerd worden, dan willen we dat ook bij onze raamdecoratie. En we zullen dat ook vanuit de markt moeten pushen. Op deze R+T zie je dat meerdere fabrikanten in de automatisering van raamdecoratie hebben geïnvesteerd. En dat heeft op termijn weer z?n weerslag op de consument. Maar ik denk ook dat het prijstechnisch wat interessanter moet kunnen worden. Niet dat wij een prijzenslag willen veroorzaken, maar we proberen wel het prijsniveau wat naar beneden te krijgen. De motorisering is van onszelf en in Nederland ontwikkeld."
 
Coulisse heeft heel sterk ingezet op fashion. Waar gaat het in de raamdecoratie de komende jaren naar toe?
?Wij hebben een eigen designcenter en wat ons opvalt is dat de trends steeds sneller gaan. Dit betekent dat steeds meer grotere distributeurs ervoor kiezen om sneller van collectie te wisselen. De consument vraagt daar ook om. Dat betekent ook dat je niet jaren met hetzelfde collectieboek kunt doen. Naast een standaardcollectie zul je als merk ook een fashioncollectie moeten hebben die sneller wisselt. Verder is het natuurlijk zo dat heel veel consumenten via internet inspiratie opdoen. Ook dat is een medium waar je snel je productpresentaties kunt wisselen. En er zal straks ook steeds meer via internet worden verkocht. Wij hebben nu al een klant in de Verenigde Staten die in anderhalf jaar van nul naar tien miljoen dollar is gegaan qua omzet. Die klant heeft de artikelen van ons uitsluitend via het internet verkocht. Het enige dat hij doet is het nasturen van een catalogus en samples. Die kant gaat het natuurlijk ook in Europa en Nederland op.?
 
Je bent afkomstig uit het Twentse dorpje Enter waar ook Coulisse gevestigd is. Hoe groot is die stap van Enter naar een bedrijf dat wereldwijd opereert?
?Dat valt best mee. Het reizen en ontdekken zit wel een beetje in de familie. Mijn vader ging al op heel jonge leeftijd zonder het tegen iemand te zeggen naar Italië. Bij mij heeft dat reislustige er ook altijd al ingezeten. Nadat ik in Groningen bedrijfseconomie had gestudeerd ben ik nog een tijdje door gaan studeren in Los Angeles. Ook de mode heb ik van huis uit meegekregen. Mijn vader komt uit de textiel. Waarschijnlijk weet ik daardoor de vertaalslag te maken naar de raamdecoratie. Een drive is er altijd geweest om iets nieuws neer te zetten. En was het minstens zo spannend met twee of drie man dan nu met een bedrijf van honderd werknemers. Daarbij is mijn rol ook wel wat veranderd. Ik trap nu wel eens op de rem, terwijl ik in het verleden gewend was heel erg snel te gaan. Soms gaf ik wel eens wat teveel gas. Dat is de ervaring die je krijgt.?
 
 
Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2009 - maart | Pagina(s) 12,13,14,15
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken