Breder assortiment op meer vierkante meter
 
Zonwering- en rolluikenbranche kiest voor professionalisering
De zonwering- en rolluikenbranche is bezig met een grootscheepse professionaliseringsslag. De ondernemers in de sector koesteren hun ambacht maar weten daarnaast steeds beter de consument te bedienen met een sfeervol en uitgebalanceerd assortiment. Dit blijkt uit het marketingrapport 'Branche kiest voor professionalisering' van Van Es Marketing Services in samenwerking met Qudata.
 
De verkoop van rolluiken, buiten- en binnenzonwering blijft voor de 267 ondervraagde zonweringondernemers core business. Deze productgroepen nemen nog steeds 86 procent van het totale assortiment in. Maar dat percentage is sinds 2004 wel met 12 procent gedaald. De categorie ‘Overig’ is daarentegen sterk gegroeid van 2 procent in 2004 naar 14 procent in 2008.
Binnen het assortiment ‘Overig’ wordt vooral de verkoop van garagedeuren (9 procent), kozijnen (6 procent) en terrasoverkappingen en carpoorten (4 procent) gerekend. Ondernemers beschouwen deze productgroepen als logische aanvullingen om de consument een breder, aanvullend assortiment aan te bieden. Voor veel ondernemers vormen deze productgroepen bovendien een middel om zich te onderscheiden van de concurrentie: 33 procent geeft aan zich gespecialiseerd te hebben in respectievelijk garagedeuren (5 procent), kozijnen (4 procent) en terrasoverkappingen (3 procent).

Automatisering
De professionaliseringsslag wordt onder andere gekenmerkt door schaalvergroting. Het gemiddelde aantal vierkante meter verkoopvloeroppervlak is de afgelopen jaren flink toegenomen, van 81 in 2004 naar 169 nu. Zonder de ‘installerende’ ondernemingen -veelal zonder showroom- komt het gemiddelde vloeroppervlak op 218 vierkante meter.
Hield in 2004 slechts 29 procent van de ondernemers zich bezig met nieuwe media, in 2008 is dit percentage sterk gestegen naar 60 procent. De fax wordt nog steeds het meest gebruikt voor de bestellingen, maar als respondenten gevraagd worden naar de verbeterpunten ten aanzien van het inkoopproces, dan is 14 procent van mening dat het digitaal bestellen wel de nodige aandacht verdient.
De ondernemers hebben zelf de afgelopen vier jaar flinke vooruitgang geboekt op het gebied van automatisering. Een paar voorbeelden: in 2004 maakte 49 procent gebruik van internetbankieren, in 2008 is dat percentage gestegen naar 80 procent. Het onderhoud van de eigen website was vier jaar geleden voor 32 procent een punt van aandacht, anno 2008 voor 67 procent van de ondernemers.

De zonweringbranche heeft zich de laatste sterk ontwikkeld als het gaat om de professionaliteit van de bedrijfsvoering. Ondernemers verbreden het assortiment om de consument beter van dienst te zijn, werken intern aan de bedrijfsvoering onder andere door verregaande automatisering en stellen inmiddels zelfs eisen aan het digitaal bestellen, een onderwerp dat tot voor kort puur een project voor de fabrikanten en leveranciers leek. Uiteindelijke weten de zonweringbedrijven deze ontwikkelingen ook om te zetten in groei van de ondernemingen, zo blijkt uit de verdubbeling in vier jaar tijd van het verkoopvloeroppervlak.

Exclusieve lezersaanbieding Karwei Management: Euro 100,- korting!
In samenwerking met Van Es Marketing Services biedt Zonvak Magazine u het Marketingrapport Zonwering- en Rolluikenbranche 2008/2009 aan met Euro 100,- korting! U betaalt slechts Euro 495,- in plaats van Euro 595,- (excl. btw).

U kunt het rapport bestellen door hier te klikken


Deze exclusieve lezersaanbieding loopt tot 1 maart 2009.

Geldende leverings- en betalingsvoorwaarden: zie www.marktdata.nl.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2008 - december |
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken