Zelfstandige winkeliers
 
Column Management
Enige tijd geleden stond in deze rubriek mijn stuk over ?Hard franchise?. Ik sprak daarin mijn verbazing uit over organisaties die een hevige afkeer hebben van franchise. Over ondernemers die hun eigen naam als de beste garantie zien voor hun marktpositie in de lokale markt. Ik betoogde toen dat weliswaar kleine baas beter voelt dan grote knecht, maar dat de gevaren voor de continuïteit van de onderneming groot zijn. Er kwamen diverse reacties binnen van zelfstandige ondernemers. Zij onderstreepten dat zij het wél goed doen, dat zij wél een sterke positie in hun markt hebben.
Ik kan die reacties wel volgen. Natuurlijk zijn er, zoals ik ook in de column schrijf, veel goede zelfstandige, ongebonden ondernemers, met tevreden klanten en een goed rendement. Maar dat geldt voor dit moment. De problemen zitten op de langere termijn.
Succesvolle merken, lokaal, landelijk, internationaal, zijn uniek én krijgen een hoge waardering. Voor hun klanten geldt: ?Er is geen betere.? Maar klanten vertellen je niet wanneer zij een ander beter vinden. Zij stemmen met hun voeten, gáán naar die ander. Je denkt als ondernemer dat het aan het economisch klimaat ligt dat je omzet niet groeit. Om er pas na verloop van tijd achter te komen dat die omzet ook achterblijft als het in de markt weer beter gaat. Je verliest marktaandeel. Die ontwikkeling omdraaien is een hele klus, zeker voor grote ondernemingen, maar ook voor kleinere. Dat vraagt risico?s nemen juist op het moment dat je minder verdient. Kun je dat als zelfstandige ondernemer opbrengen? Ben je dan franchisenemer, dan weet je dat er een grotere organisatie achter je staat, waardoor ook de kans van slagen van de verandering groter is. En zij luisteren naar je, via ondernemersoverleg of franchiseraad, want hun succes is jouw succes.
Het andere nadeel van zelfstandig ondernemerschap zit in de opvolging. Want nu ben je als ondernemer nog goed, nog sterk, nog fit. Maar hoe is dat over vijf of tien jaar? Ik heb veel zelfstandigen in de latere fasen van hun actieve leven grotendeels zien verliezen wat ze in hun goede jaren moeizaam hebben opgebouwd. Omdat zij de energie niet meer hebben zich aan te passen aan de veranderde omstandigheden, omdat zij geen bekwame opvolger hebben. Opvolging bij grote ondernemingen is moeilijk, maar bij kleinere ondernemingen net zo. Een franchisegever heeft belang bij de locatie, bij het marktgebied. Hij zal daar dus naar handelen. Ten voordele van de franchisenemer!
Er zijn dus veel succesvolle zelfstandige ondernemers. De goede zijn in staat in te spelen op veranderingen en groeien. De goede stappen er tijdig uit en zorgen voor opvolging. Zonder dat emoties de overhand krijgen.
Hebt u vijf, tien jaar vooruit gekeken? Is het bij u goed geregeld? Als dat het geval is, blijf dan zelfstandig!
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2008 - oktober | Pagina(s) 13
Categorie: Management, Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken