Het veelkleurige Nederlandse keukenlandschap
 
Naast tal van zelfstandige ondernemers met één, twee of drie kleine of grote keukenzaken, wordt het Nederlandse keukenlandschap vooral gekenmerkt door twee grote invloedssferen. In de eerste plaats de inkooporganisaties en in de tweede plaats De Mandemakers Groep. En vervolgens zijn er natuurlijk ook nog enkele 'vreemde eenden in de bijt', zoals de keukenafdelingen van IKEA en van de bouwmarkten.
 
Wanneer we kijken naar de inkooporganisaties, dan kunnen we constateren dat in 2008 langzaamaan de rust terugkwam, na de hectiek van het jaar 2007. Decennia lang hadden vier inkooporganisaties -Der Kreis, VKG, MHK en Hagro- het gezicht van de keukenbranche mede bepaald. Door ontwikkelingen vanuit Duitsland was daar verandering in gekomen. Er kwam onder andere een nieuwe speler in de markt, MasterClass, die onder VME-vlag de keukenmarkt en meubelmarkt in zich combineerde. Met als formules KEX Keukens en Atrium. Opvallender was echter de ontwikkeling binnen MHK en VKG-verband. Een surséance van betaling bij de Duitse VKG leidde ertoe MHK Verbundsgruppe aandacht kreeg voor de VKG-organisaties in Europa. In een nieuwe structuur bleven uiteindelijk zowel VKG Nederland als MHK Nederland onder eigen naam bestaan, onder de paraplu van MHK Duitsland. Er ontstond daarnaast echter ook een nieuwe Nederlandse organisatie, De Keukendesigners, een initiatief van enkele voormalige VKG-leden. Der Kreis bouwde intussen haar positie uit met onder meer de badkamerformule Mijn Bad. En Hagro Dealer Support kon in de luwte van dit alles haar eigen rol als inkooporganisatie blijven spelen.

DMG
Een speciale positie neemt De Mandemakers Groep (DMG) in, met een totale omzet van ruim een miljard euro en een marktaandeel in de keukenmarkt van naar schatting meer dan 35 procent. Tal van formules (zie kader) vallen onder DMG, van Keukenconcurrent tot Tinello en van Brugman tot KeukenMaxx. En daarnaast werd de aandacht uitgebreid naar badkamers en vooral naar meubelen. Inmiddels kijkt DMG ook over de landsgrenzen heen. De Zweedse Nobia Groep sloot een joint venture met de Nederlandse Mandemakers Groep, met als doel een leidende positie op de Duitse keukenretailmarkt. Hiervoor werd een nieuwe organisatie opgericht, onder de naam Culinoma. De eerste gezamenlijke stap was onmiddellijk de overname van Plana Küchenland, een franchiseconcept met 38 winkels. Daarna werden ook Marquart Küchen, Asmo en de Vesta Group overgenomen door Culinoma. En dit zullen vast niet de laatste onderdelen van deze joint venture zijn.
De Mandemakers Groep geeft tevens aan ook in Nederland nog in marktaandeel te willen groeien.

(in kader:)

De Mandemakers Groep

De Mandemakers Groep heeft inmiddels tal van activiteiten in binnen- en buitenland, zowel in de keukenmarkt als daarbuiten. Hieronder een overzicht van deze activiteiten met de formulenamen:

Keukens in Nederland:
Keukenconcurrent, Brugman Keukens, KeukenKampioen, Sanders Keukenstad, Keukencentrum Mandemakers, Wooning Keukens, Nieuwenhuis Keukens, KeukenMaxx, Piet Klerkx Keukenwereld, Klijn Keukens, Keukenhuys De Tweede Kamer, Tinello Keukens, Keukendump, Grando Keukens - 50 procent aandeel in Grando Retail

Badkamers in Nederland:
Brugman Badkamers, Wooning Badkamers & Tegels, Piet Klerkx Badkamers & Tegels, Sanitairdump, Grando Badkamers - 50 procent aandeel in Grando Retail )

DMG Meubelen in Nederland:
Montel), Sanders Meubelstad, Riant, Stoutenbeek, Piet Klerkx Woonexpress, Piet Klerkx Meubelboulevard, Chairs + Chairs, Mondileder, Piet Klerkx Zitwereld, Piet Klerkx Slaapwereld, Fauteillerie/Natuzzi Store, Meubelgigant

Keukens in het buitenland:
Grando België, Maxx Kuchyne Tsjechië, Brugman Keukens Curacao
en samen met de Nobia Group in de joint venture Culinoma in Duitsland:
Plana Küchenland, Marquart Küchen, Asmo Küchen, Vesta Group

Bronnen: Elsevier Retail, 2007; Woonspot, 2007 en Qudata, juli 2008
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM Keuken Adresgids | 2008 - juli |
Categorie: Keukens (compleet)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google