'Specialist moet kiezen voor luxe producten'
 
Brustor bouwt showroomconcept verder uit
Zes jaar geleden begon de Belgische fabrikant Brustor met de Brustor Sun Shop. Volgend jaar wordt dit showroomconcept verder uitgediept. Met nog meer aandacht voor de inrichting van de showroom. Verder is gestart met de bouw van een tweede fabriek waar een eigen poederlakinstallatie komt aansluitend bij de uitbreidingsplannen die de fabrikant heeft in Zuid-Europa.
 
De Belgische zonweringfabrikant Brustor heeft voor volgend jaar grote plannen ten aanzien van haar showroomconcept. Zes jaar geleden werd de Brustor Sun Shop geïntroduceerd. Met name in Nederland is het concept breed uitgerold. In België en Frankrijk zijn ze er nu ook voorzichtig mee begonnen. Aangezien deze Zonvak Magazine in het teken staat van showroomformules en de forumdiscussie tijdens de Zonvakker van het Jaar over ?De winkel van 2015? is een bezoek aan het hoofdkantoor van Brustor in Geluwe meer dan gerechtvaardigd. Want marketingmanager Peter Daenens heeft veel nieuws in petto als het gaat om het verder in de markt zetten van de Brustor Sun Shop. Het is overigens nog maar de vraag of deze naam ook blijft of dat er een nieuwe naam komt. Daarover later meer. Verder schuift halverwege het gesprek algemeen directeur Lieven Brutsaert aan en praten we over de uitbreidingsplannen. Er komt een tweede fabriek en ook Zuid-Europa wordt steeds belangrijker.

Hoeveel dealers heeft Brustor op dit moment in Nederland?
Peter Daenens: ?Zo rond de honderd. Nederland is op dit moment vrij goed afgedekt. Al zijn er nog wel een paar blinde vlekken op de kaart. Zoals in Limburg en ook naar het noorden toe is er nog wel plaats. In de Randstad zijn we heel sterk vertegenwoordigd. Bij Brustor doen we heel duidelijk aan regiobescherming. Als we tevreden zijn over onze dealers en een regio is goed afgeschermd dan komt daar dus geen nieuwe Brustor-dealer meer bij. En dat geldt ook in de andere landen waar wij actief zijn zoals in Scandinavië, Frankrijk, Engeland en uiteraard België.?

Mogen Nederlandse dealers die voor de Brustor Sun Shop kiezen ook andere merken verkopen?
?Dealers die met Brustor in zee gaan, vragen we om zo weinig mogelijk concurrerende merken te verkopen. Hoewel we er geen problemen mee hebben als ze als aanvulling op onze collectie voor een instapmodel van een ander merk kiezen of een artikel van een andere fabrikant verkopen dat wij niet in ons assortiment hebben. Maar we vragen wel om in hoofdzaak zaken te doen met Brustor. Wij zijn ervan overtuigd dat het niet werkt als je drie tot vier verschillende merken verkoopt. Je marges komen dan onder druk te staan en je kunt nergens iets uitbouwen. Daarbij zie je wel een verschil tussen België en Nederland. Een Belgische dealer kiest veel eerder voor een merk waar in Nederland snel twee tot drie merken zijn.?

Zes jaar geleden hebben jullie het showroomconcept Brustor Sun Shop geïntroduceerd. Hoe staat het daarmee?
?Goed. Verspreid over Nederland hebben we nu 30 vestigingen die allemaal opereren onder de Brustor-vlag. Ze adverteren zoveel mogelijk samen en staan ook samen in bijvoorbeeld de Gouden Gids. Ook onderling wordt er heel goed samengewerkt. Als er bij een dealer in Rotterdam bijvoorbeeld in een klant binnenkomt die in Amersfoort woont dan zal hij deze doorverwijzen naar zijn collega in Amersfoort. Die collegialiteit en samenwerking willen we het komend jaar verder uitbouwen. We willen met name de aankleding en de inrichting van de showroom verder aanpakken. Daar moet meer unanimiteit inkomen. Qua kleur, logo en producten. Klanten moeten bij binnenkomst gelijk doorhebben dat ze bij een Brustor-dealer binnen zijn. Puur door het kleurgebruik, de signings en de inrichting. Wij gaan de dealers daarbij helpen door hen nieuwe wandsystemen aan te bieden waardoor ze hun producten nog beter kunnen presenteren. Ze hoeven daarbij de winkel overigens niet van a tot z om te bouwen. Er moet wel ruimte voor de ondernemer overblijven om de winkel in te richten zoals hij dat zelf wil. Per slot van rekening zijn het zelfstandige ondernemers. Wij gaan hen niet dwingen.?

Is het Brustor Sun Shop concept ook in andere landen geïntroduceerd?
?Ja, in België en Frankrijk zijn we daar nu ook voorzichtig mee begonnen. In Nederland staat men wat meer open voor het adopteren van een showroomconcept. Daar zijn we al wat verder. Toch zie je in België ook wel ontwikkelingen die erop wijzen dat Brustor als merk sterker in de markt komt te staan. Zo heeft zonweringzaak Gheldof in Knokke zijn naam naar buiten toe veranderd in Brustor Knokke. Zij zien ook het grote voordeel van een bekende naam van een grote fabrikant die achter hen staat. De Brustor Sun Shops in Nederland maken wat dat betreft ook steeds meer gebruik van de naam van de fabrikant. Als je in de Gouden Gids kijkt staat daar ook Sun Shop Rotterdam. En andere vestigingen doen dat ook al. Maar ik geloof niet dat zonweringzaken in Nederland helemaal hun eigen naam laten vallen zoals dat bij Gheldof in Knokke gebeurd is. En dat vragen we ook niet van ze.?

Op dat komt algemeen directeur Lieven Brutsaert het kantoor binnen. Samen met hem en Peter Daenens praten we door over ?De winkel van 2015?. Maar ook over de toekomst en uitbreidingsplannen van Brustor. Allereerst de vraag waar het met de winkel van de toekomst naar toe gaat. Welke ontwikkelingen zien zij?
Lieven Brutsaert: ?De consument kiest meer voor luxe. Zonweringzaken moeten daarop inspelen door zich te specialiseren in luxueuzere producten in het hogere segment. Dus kwalitatief goede schermen in combinatie met extra accessoires zoals verwarming en verlichting. De goedkopere merken zul je steeds minder vaak bij een zonweringspecialist tegenkomen. De verkoop daarvan zal zich steeds meer richting het internet en de bouwmarkt gaan verplaatsen.?

Welke verandering zien we nog meer als we kijken naar de inrichting van de showroom van de zonweringspecialist?
Lieven Brutsaert: ?Ook daar hebben grote veranderingen plaats. Vroeger zag je bij een dealer vijf schermen boven elkaar hangen en was er niets van sfeer en emotie te beleven in de winkel. Tegenwoordig zie je dat zonweringzaken steeds meer de kant van woonwinkels opgaan. De showroom wordt mooi aangekleed met allerlei gezellige hoekjes en terrasjes. Precies zoals het bij de klant thuis zou kunnen zijn. Die klant moet zich daarin kunnen herkennen. Je moet een bepaalde sfeer creëren. En doordat je bepaalde producten durft te laten zien, zul je ze ook verkopen. Ook de wat duurdere schermen, inclusief de extra?s als verlichting en terrasverwarming! Het gaat erom dat je een sfeer creëert, waar de klant zich thuis voelt.?

Tenslotte de uitbreidingsplannen van Brustor. Wat is de reden van de bouw van een tweede fabriek?
Peter Daenens: ?We waren op deze locatie in Geluwe een beetje uit ons jasje gegroeid en hadden niet voldoende uitbreidingsmogelijkheden meer. Vandaar dat er op tien kilometer van hier een tweede fabriek komt. Wij krijgen daar ook een eigen poederlakinstallatie. Tot op heden besteden we dat altijd nog uit. Maar vanaf het nieuwe seizoen gaan we dat dus in eigen huis doen waardoor je nog flexibeler bent en beter op de wensen van de klant in kunt spelen. We zijn dan niet meer langer afhankelijk van een derde partij wat de levertijden alleen maar ten goede komt. Daarnaast zie je de trend dat de klant uit steeds meer verschillende kleuren wil kunnen kiezen. We gaan vanaf het komend seizoen dan ook meer standaardkleuren introduceren. Dit najaar starten we met de installatie van de poederlakstraat en de planning is dus dat de installatie begin volgend jaar operationeel is. Verder gaan we op termijn een gedeelte van de productie in Geluwe overbrengen naar onze nieuwe locatie waardoor er op deze plek wat meer ruimte vrijkomt. In de tweede fase gaan we ook hier verbouwen en komt er in Geluwe een nieuw kantoor verdeeld over twee verdiepingen met daarboven een nieuwe showroom.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2008 - oktober | Pagina(s) 36,37,39
Categorie: Zonwering
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken