TNO-rapport biedt kansen voor zonweringbranche
 
Brancheorganisaties vragen markt mee te betalen aan marketing
De gezamenlijke brancheorganisaties presenteren na de zomer een TNO-rapport waaruit blijkt dat het gebruik van zonwering grote invloed heeft op de energiebesparing van een gebouw. Om de boodschap zo breed mogelijk uit te dragen vragen de brancheorganisaties de markt om mee te betalen aan de marketing.
 
Na de zomer presenteert de werkgroep Energie Prestatie Gebouwen van de drie brancheverenigingen het langverwachte TNO-rapport ?Buitenzonwering en energiebesparing op verwarmen en koelen?. De bedoeling van Martin Straver en Bertus van den Brink van de werkgroep is dat er na de zomervakantie een persconferentie komt waar alle landelijke dagbladen, televisiestations maar ook bouwgerelateerde vakbaden worden uitgenodigd.

Persconferentie
?Het TNO-rapport biedt grote kansen voor de zonweringbranche?, zegt Martin Straver, branchemanager van Romazo Consumenten en Romazo Fabrikanten en Leveranciers. ?Geautomatiseerde zonwering in de zomer lijkt een grote impact te hebben op de mogelijke besparingen. Dat verhaal moeten we zo breed mogelijk uitrollen. Onder andere door een landelijke persconferentie, maar we willen bijvoorbeeld ook deel gaan nemen aan de Bouwbeurs en adverteren in diverse bouwbladen. Voor dat hele traject willen we ook een professioneel communicatiebureau in de arm nemen. Alles bij elkaar gaat dat hele traject enkele tienduizenden euro?s kosten. Daarvoor willen we door middel van een brief een eenmalige oproep doen aan de markt om geld te doneren om onze marketingplannen uit te kunnen voeren?, zo legt Martin Straver uit.
De brief van de werkgroep van de drie gezamenlijke brancheorganisaties gaat binnenkort de deur uit. Martin Straver vindt het niet teveel gevraagd om voor de financiering van de marketingactiviteiten bij de branche zelf aan te kloppen. ?Nee, want het komt allemaal ten goede aan de branche. De uitkomsten van het rapport zullen de markt een flinke boost geven met als gevolg dat iedereen in de branche meer gaat omzetten.?

Rekentools
Bertus van den Brink is Manager Gevelbesturingen bij Somfy. Namens de werkgroep van Romazo Consumenten, Romazo Fabrikanten en Leveranciers en de Zon Project Leveranciers (ZPL) zit hij in de NEN-commissie die zich bezig houdt met de totstandkoming van de nieuwe Energie Prestatie Normering (EPN) waarin voor het eerst ook de werking van zonwering wordt meegenomen. ?De positieve effecten die zonwering heeft op de energieprestatie van een gebouw betekent dat we het product op een andere manier in de markt moeten zetten. We moeten het meer verkopen als een installatie in plaats van decoratie. Ook daarvoor willen we het marketinggeld gaan inzetten. Onder andere door opleidingen aan te bieden waardoor verkopers straks ook met rekentools kunnen omgaan en kunnen uitrekenen wat het effect van zonwering is. Daarnaast willen we gaan lobbyen bij de ministeries van VROM en Economische Zaken voor subsidieregelingen maar ook vervolgonderzoeken uitvoeren naar het effect van zonwering. Voor al deze activiteiten is geld nodig en daarvoor doen we dus in onze brief een eenmalig beroep op de branche.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KlusPro | 2008 - augustus |
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken