Woninginrichter wordt specialist
 
Branchevervaging wonenbranche hoogtepunt gepasseerd sp
Branchevervaging in de wonenbranche is het hoogtepunt gepasseerd. Woninginrichters versmallen het assortiment en concentreren zich steeds vaker op de belangrijkste productgroepen; vloerbedekking en raambekleding. De sterkste omzetgroei wordt gerealiseerd met de verkoop van zachte vloerbedekking.
 
Dit blijkt uit het recent uitgevoerde onderzoek onder woninginrichters in Nederland door Van Es Marketing Services. De onderzoeksresultaten zijn in het Marketingrapport Woninginrichters 2008 uiteengezet.
De tijd dat woninginrichters voorop liepen bij de toenemende branchevervaging lijkt voorbij. Uit het onderzoek blijkt dat het omzetaandeel van de verkoop van vloeren met 6 procent is toegenomen in de afgelopen twee jaar. Ook de verkoop van raambekleding vertoont een stijging van het omzetaandeel met 4 procent in dezelfde periode. Woonaccessoires, meubelen en overig assortiment daarentegen leveren behoorlijk in als omzetmaker voor woninginrichters.

Specialisatie
De trend lijkt nu een versmalling van het assortiment en meer specialisatie en service binnen de gekozen strategische richting. Woninginrichters zijn veelal flexibel in assortimentsamenstelling en kneden hun assortiment in de richting van de best lopende productgroepen. Dit heeft geresulteerd in een stijgend omzetaandeel van kurk-, parket-, laminaat- en houten vloeren in de afgelopen twee jaar van 8,7 procent in 2006 tot 9,9 procent in 2008. Tijdens de moeilijke jaren in de wonenbranche was de markt voor harde vloeren relatief gunstig qua omzet en marge. Van alle woninginrichters verkoopt inmiddels 62 procent kurk-, parket-, laminaat- en/of houten vloeren, waarbij de nadruk op laminaatvloeren ligt.
De belangrijkste trend die de woninginrichters signaleren is een sterke stijging van de verkoop van tapijt ten koste van harde vloerbedekking. Men geeft aan dat, mede door de vergrijzing, de consument meer is gesteld op een warm, behaaglijk gevoel in huis, waardoor men steeds vaker kiest voor zachte vloerbedekking.

Inkoop en leveranciers
80 procent van de woninginrichters koopt geheel zelfstandig in. Men heeft gemiddeld 27 regelmatige leveranciers ten behoeve van het verkoopassortiment. Het afgelopen jaar heeft men 3,2 procent van de regelmatige leveranciers afgestoten. Slechte service en ondeskundig personeel vormen een belangrijk motief voor het verbreken van een relatie met een leverancier. Daarnaast zijn slechte leveringen, het concentreren van inkoop en faillissementen van leveranciers veelvuldig genoemd.
In dezelfde periode heeft men ten opzichte van de bestaande regelmatige leveranciers 4,3 procent nieuwe regelmatige leveranciers aangetrokken. Bij het kiezen van een nieuwe regelmatige leverancier speelt het assortiment en de collectie een vooraanstaande rol. Het actueel houden van het marktgerichte assortiment en het regelmatig introduceren van nieuwe producten is een belangrijke klantentrekker voor woninginrichters.

De top drie van de meest genoemde regelmatige leveranciers van vloerbedekking wordt gevormd door Parade Tapijt, Desso en Interfloor. Deze drie leveranciers hebben tezamen een marktaandeel van 47 procent in deze productgroep. De belangrijkste leverancier voor kurk-, parket-, laminaat- en houten vloeren is Peitsman met een marktaandeel van 20 procent. Met betrekking tot raambekleding voeren Luxaflex, B&C Products en Vriesco de ranglijst aan. Voor wandafwerking is Eijffinger de onbetwiste nummer één.


Voor meer informatie, zie www.marktdata.nl
 
 
◀ Terug Delen
 
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken