'Laat je door onze trends inspireren'
 
Creative director Alex Speelman van B&C:
Namens B&C maakt trendwatcher en creative director Alex Speelman ieder jaar een trendverhaal voor medewerkers, leveranciers en klanten van de raamdecoratieproducent. Deze trendvisie vormt niet alleen de basis voor de collecties van het bedrijf, hij inspireert hiermee ook om te inspireren. Het is de bedoeling dat dealers zijn verhaal oppikken en dat vertalen naar hun klanten. Moeilijk? 'Nee, maar je moet er even rustig voor gaan zitten. Voor creativiteit moet je tijd nemen.'
 
Het motto van Speelman?s nieuwe trendverhaal luidt ?Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg?. Speelman: ?Ik stimuleer ondernemers om hun hoofd boven het maaiveld uit te steken. Een belangrijke kanttekening daarbij is wel dat de authenticiteit niet uit het oog verloren dient te worden. Laat je door onze trends inspireren, maar trek dat door naar je eigen verhaal. Laat onze trends de basis zijn voor jou, als ondernemer, om je klanten te inspireren.? Hiermee lijkt Speelman nog al wat te vragen van een detaillist. ?Ja, maar het is dan ook onze taak om hem hierbij te helpen. Neem de tijd voor creativiteit. Denk niet meteen aan een vouwgordijn van één meter twintig, maar begin met de kleur en de beleving wat zo?n vouwgordijn moet bieden. Welke sfeer wil je oproepen? Dan legt de decoratieve functie toch behoorlijk wat gewicht in de schaal.?

Behoudende branche
Toch kun je vraagtekens stellen bij het verhaal en de doelgroep. Vaak sijpelen er vanuit de branche geluiden door, dat conservatisme nog te veel een gemeengoed is binnen de wereld die zonwering heet. Heeft de markt dan behoefte aan trendverhalen? ?Zeker wel?, vindt Speelman. ?Ook deze markt is aan veranderingen onderhevig. Natuurlijk heb je een oude generatie die meer gevoelig is voor het technische verhaal. Logisch en goed. Want dat heb je nodig en bovendien is dat ook een kwaliteit waar zij zich op beroepen. Maar de jonge, enthousiastelingen zullen zeker profijt hebben van mijn verhaal en zullen er ook welwillend tegenover staan. Ik denk dat zij de vertaalslag naar hun consument toe ook beter kunnen maken. De branche is allang niet meer zo behouden als men vroeger overigens terecht- dacht.?

Geboorte van trends
Speelman?s trendverhaal komt tot stand door de inspiratie die hij iedere dag weer opdoet. Of dat nu tijdens reizen in het verre oosten is, of ?s ochtends bij de bakker, trendwatchen doe je de klok rond. Speelman: ?Ik fileer mijn verhalen met alles wat ik zie. Ik was in het verre oosten en dan zie ik interessante dingen in China. Dan kun je vraagtekens zetten bij het feit hoe dat belangrijk zou kunnen zijn voor ons, maar geloof me: uit China komt niet alleen maar goedkope arbeid. Het zijn mensen die een enorme cultuur meebrengen. Naast de invloed van het Verre Oosten is ?milieu? volgens Speelman ook een enorme trend. ?Nog meer eco, nog meer verantwoord. Nike bijvoorbeeld verantwoordt volledig waar ze hun producten maakt en waarvan. Ook wij gaan er mee aan de slag: weven met papier is daar een goed voorbeeld van.?

Generatie vervaging
Een belangrijke trend is ook de vervaging van generatie. Dat is interessanter voor een dealer dan dat het wellicht op het eerste gezicht lijkt. Speelman: ?Er is geen duidelijke, onderscheidende generatie meer. Qua smaak kunnen vijftigers prima overweg met de voorkeuren van dertigers. Met die wetenschap kun je als detaillist je voordeel doen. Iets anders wat vanuit dat oogpunt interessant is, is het feit dat de pensioengerechtigden niet meer zo krampachtig sparen. Men geniet meer van het pensioen, geeft geld uit en heeft ook meer te besteden. De consument op leeftijd is er een die qua bestedingspatroon steeds interessanter wordt voor de detaillist.?

Gebruiken als trend
Een opvallende trend die makkelijk door te trekken is naar de raamdecoratie signaleert Speelman bij de aankoop van producten. ?Ik zie dat de gebruiker van een product steeds vaker niet de eigenaar is. Naast de geleasde auto, zijn daar ook de gsm, de laptop en nog veel meer. Zodra er iets kapot gaat zorgt de eigenaar voor een oplossing, niet de gebruiker. En wanneer een product verouderd is, vervangt de eigenaar het door een nieuw model. Trek je dat door naar de raamdecoratie dan zal het leasen van bijvoorbeeld een horizontale jaloezie in de toekomst niet uitzonderlijk meer zijn. Een consument least het van de verkoper en is dus niet langer eigenaar, maar gebruiker. De detaillist hangt het netjes op, onderhoudt het goed en zorgt voor reparaties daar waar nodig, en na vijf a zes jaar vervangt hij het doek weer.?
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2008 - maart | Pagina(s) 10
Categorie: Raamdecoratie
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google