Almat gaat als merk op in formule Keukenluxx
 
'Doorbouwen op een stevig fundament'
Met de keukenmerken Nolte, Schüller, Ballerina, Hebaform en nu ook Almat Keukens verwacht Keukenluxx voor 85 procent aan de vraag van de markt te kunnen voldoen. Het is het gevolg van de recente overname van Almanova Werkmeubel Industrie bv door Zwado Holding bv, een onderneming van de nieuwe directeuren Leo van der Zwan en David van Dorp die onder Almanova een stevig fundament vonden om op door te bouwen.
 
Almanova Werkmeubel Industrie bv in het Brabantse Oisterwijk, kortweg Almanova, is ongetwijfeld bij de meesten bekend als de producent van de Almat en de Vendoplan-keukens. De onderneming bestaat zo?n 45 jaar en vermarktte via eigen winkels de Almat keukens en leverde ook jarenlang V&D?s Vendoplan-keukens.
De afgelopen jaren waren voor Almanova echter nogal woelig. Het ging niet echt goed, met als gevolg dat er vrij frequent van directies werd gewisseld en dat er zelfs verschillende pogingen zijn ondernomen om tot een management buy-out te komen. Pogingen die om meerdere redenen echter allemaal mislukten, mede omdat de toenmalige aandeelhouder bleef vasthouden aan de bestaande organisatie en de structuur. In 2007 werd het toch wel duidelijk dat er drastisch gereorganiseerd moest worden, wilde Almanova overleven en de positionering in de markt met Almat en Vendoplan zeker stellen dan wel verbeteren.

Keukenluxx
Na de laatste poging een management buy-out te realiseren, waren er begin 2007 nog maar twee opties: opnieuw een directie benoemen die op dezelfde voet en met dezelfde plannen wilde doorgaan, óf op zoek naar iemand die het bedrijf wilde overnemen en er na reorganisatie nieuw leven wilde inblazen. Het werd het laatste en wel een overname door Leo van der Zwan (47) en David van Dorp (43), zwagers van elkaar en beide eigenaar van Zwado Holding bv en de Keukenluxx-formule.
Van der Zwan en Van Dorp waren overigens geen onbekenden bij Almanova. Beiden hebben er van 1987 tot 1996 gewerkt. In 1996 kochten ze in Son een winkel van de Verkerk-familie en openden later nog een Verkerk-winkel in Tilburg. In 2000 werd ?net op tijd?, zoals Van Dorp het noemt, de samenwerking met Verkerk beëindigd en zijn ze in Son hun Keukenluxx begonnen met de keukenmerken Nolte, Schüller, Eggersmann en Keller. En een paar jaar daarna werd ook nog een vestiging in Rotterdam Alexandrium geopend.

Stevig fundament
Medio 2007 kruiste Almanova dus opnieuw het pad van de beide heren. ?De situatie van Almanova en met name van Almat was de afgelopen jaren niet bijster goed?, zo ontdekten Van de Zwan en Van Dorp. Tegelijkertijd relativeert Van der Zwan ook weer, als hij stelt: ?Je moet niet vergeten dat het een verdringingsmarkt is; bedrijven doen het niet echt beter dan zo?n acht jaar geleden. En het zijn er te veel. Het is daarom de kunst om, als de omzet daalt, dusdanig te consolideren dat de marges en de kosten enigszins in verhouding blijven. En die verhouding was de laatste jaren bij Almanova zoekgeraakt.?
Het feit dat de vorige eigenaar er voor had gekozen de organisatie en de structuur binnen de onderneming intact te laten, hebben Van der Zwan en Van Dorp toch ook als een voordeel ervaren. Er was nog steeds een stevig fundament en daar zagen ze de synergie van in. ?Het enige dat verbeterd moest worden was de omzet. De rest stond nog als een huis en dat is op zich natuurlijk heel prettig?, aldus Van Dorp.
Er was trouwens nog een reden waarom beide heren een overname van Almanova aantrekkelijk vonden. Ze wilde de activiteiten van Keukenluxx uitbreiden met projecten en daarvoor verspreid over Nederland meer vestigingen openen. Met de Almat winkels hadden ze in één klap een uitgelezen mogelijkheid om landelijk meer dekking te hebben. Kortom, na onderzoek van de boeken en alles wat daarbij hoort was de beslissing snel gemaakt en op 14 september 2007 liepen Leo van der Zwan en Dave van Dorp de trap weer op waar ze in 1996 naar beneden liepen. ?Wel een aparte gewaarwording hoor?, merkt Van der Zwan op.

Alles onder een naam
Direct na de overname werden organisatorisch al de eerste aanpassingen gedaan. Zo werd het hoofdkantoor van Keukenluxx (ook in Oisterwijk; red.) ingepast in het hoofdkantoor van Almanova. En omdat Almat en Keukenluxx in hetzelfde marktsegment opereerden, werd besloten de Almat-winkels te laten opgaan in de Keukenluxx-formule en de naam van deze winkels dienovereenkomstig te veranderen. Het gevolg is dat er nu zeven Keukenluxx-winkels zijn. ?Almat is weer gewoon een merk geworden, maar heeft geen eigen winkels meer en wordt verkocht via de Keukenluxx-winkels. En de projectenmarkt, circa 60 à 70 procent van de omzet, bedienen we nu ook vanuit die zeven Keukenluxx-winkels?, aldus Van der Zwan.
Een belangrijk punt was volgens Van der Zwan ook de keuze voor meerdere keukenmerken. ?Vanuit een productiebedrijf met een eigen merk en eigen winkels denk je anders dan bij een handelsonderneming. Daar kies je uit programma?s van fabrikanten. En heeft een fabrikant niet wat jij wilt, dan zoek je dat ergens anders.? Met die gedachte ziet hij het niet als een beperking om ook vanuit de eigen fabriek te moeten werken. ?Uitsluitend vanuit de eigen fabriek opereren zouden wij wel zien als een beperking. Er worden dan vaak uit productietechnische overwegingen ?of-of? beslissingen genomen. Wij zitten anders in elkaar, want wij willen het liefst leveren wat de consument wil; dus een ?en-en? visie. En omdat wij naast het eigen product ook vreemde producten brengen, zijn we breder bezig met als voordeel dat we de klant meer keus bieden en dus meer kunnen verkopen.?
Van Dorp denkt dan ook dat ze met Keukenluxx, De Keukenmakers en de merken die ze nu hebben -Almat, Ballerina, Hebaform Nolte, drie lijnen van Schüller (creatief, next en next line)- misschien wel 85 procent van de vraag van de markt kunnen bedienen.

Vendoplan
En dan is er nog Vendoplan, gericht op het lage en middensegment. Ook daar gaat het nodige veranderen en in februari van dit jaar wordt als pilot de eerste Vendoplan-winkel omgebouwd. Voor Vendoplan worden overigens geen Almat-keukens meer geleverd, maar de keukens worden ingekocht in Duitsland van een no-name fabrikant. De kasten worden voorlopig nog in de fabriek in Oisterwijk geassembleerd en onder de naam Vendoplan verkocht. De assemblage van die keukens gaat op korte termijn echter in Duitsland bij derden plaatsvinden, want dat reduceert veel handelingen.
Van Dorp geeft aan dat er bij de Vendoplan-winkels behoefte is aan een wat ruimer assortiment. ?Die zijn nu nog redelijk beperkt en met een breder programma denk ik dat we bij Vendoplan de grootste groei zullen merken.?

Uitdaging
Hoe uiteindelijk de verdeling gaat worden tussen Almat en de overige merken, dat moet in het komende jaar duidelijk worden. Wel verwachten Van der Zwan en Van Dorp een omzetstijging omdat producten zijn toegevoegd. Uitbreidingsplannen hebben de heren nog niet. ?We zijn er wel over aan het na denken, maar het is nog te vroeg om daar over te praten?, aldus Van der Zwan. ?Voorlopig zien we het als een uitdaging om met een bedrijf dat niet in de winsten zit, zodanig aan de gang te gaan dat het na twee jaar weer winstgevend wordt. Want dat geeft bevrediging.?
 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2008 - februari | Pagina(s) 40,41,43
Categorie: Keukens (compleet)
 
Gerelateerde bedrijven
Relevante publicaties
Vertaal via Google