'Er zit nog volop marge in onze bedrijfskolom'
 
Baderie bij Nijhof basis voor nieuwe samenwerkingsvormen
Bouw- en woonwarenhuis Nijhof Baarn heeft sinds vorige maand de beschikking over een nieuwe sanitairafdeling. Niet onder eigen naam, maar onder de noemer van franchiseformule Baderie. Daarmee heeft directeur Jan Nijhof een definitief begin gemaakt met het optuigen van een nieuwe inkoopgroep in de dhz-sector. 'Ik ging oorspronkelijk uit van een inkoopvoordeel van vier tot acht procent. Ik was nog voorzichtig. Bij bepaalde categorieën kan het voordeel oplopen tot twintig procent.'
 
De nieuwe inkoopcombinatie van Jan Nijhof heeft vooralsnog geen officiële titel. In dhz-kringen staat het initiatief nu bekend onder de werktitel Superdoe, een naamvariant op de Superunie-organisatie in de levensmiddelensector. Het kantoor in Beesd, pal naast de snelweg A2, fungeert in de supermarktwereld als een centraal inkooppunt voor een vijftiental organisaties, waaronder ook grote namen als Jumbo, Jan Linders en Hoogvliet. Daarmee vertegenwoordigt de organisatie een marktaandeel van 25 procent en is - naast partijen als Albert Heijn, Super de Boer en Aldi - een enorme reus in de levensmiddelensector.
Jan Nijhof staat eigenlijk een identieke aanpak voor ogen, waarbij Superdoe zich uitsluitend bekommert om het inkooptraject, maar verder geen enkele bemoeienis heeft met het commerciële beleid van de aangesloten organisaties. Op 23 juni afgelopen zomer werden de plannen in kleine kring toegelicht, waarbij Nijhof aangaf dat hij het beu is om op prijs te concurreren met grote partijen als Intergamma en Maxeda. Die zijn door hun inkoopvolume wél in staat scherpe condities af te dwingen. Wat toen nog niet naar buiten kon, maar nu wel bekend mag worden, zijn de namen in de Raad van Advies. Dat zijn Frans Fredrix, scheidend directeur van Superunie, oud-directeur Jan Peter Karelse van inkooporganisatie Intres, plus nog een derde retaildeskundige met ervaring in de dhz-kringen. Die naam is al wel bekend, maar mag nog niet naar buiten komen.

Inspiratie en kwaliteit
Het optuigen van de nieuwe inkoopgroep loopt parallel met vergaande ontwikkelingsplannen in eigen huis. Jan Nijhof heeft op dit moment 28.000 vierkante meter extra in ontwikkeling rondom zijn kolossale pand, dat nu al circa 16.000 vierkante meter groot is. Op die enorme oppervlakte is ruimte voor een reusachtige parkeerplaats van 10.000 vierkante meter, maar ook voor revitalisering van de bestaande BouwCenter-vestiging die Nijhof onder zijn hoede heeft. Verder wordt het bestaande woonwarenhuis opgeknapt en voorzien de plannen verder in de bouw van een nieuwe state of the art-bouwmarkt, waar straks alleen het beste van het beste is te krijgen. Die nieuwe bouwmarkt wordt 6000 vierkante meter groot. Er zullen best overlappingen komen met het nu bestaande aanbod, maar in de nieuwe bouwmarkt moeten vooral inspiratie en kwaliteit de boventoon voeren.
'Ik kan die 28.000 vierkante meter extra niet uitsluitend in mijn eentje ontwikkelen. Daar heb ik ook partners voor nodig, zoals bijvoorbeeld beddenmerk Auping. Dat merk heb ik nu al in huis, maar de leverancier gaat straks een nog grotere Auping Plaza bouwen. Zo zoek ik meer merkcompagnons met wie ik de nieuwe bebouwing kan vervolmaken. Dat was ook de gedachte achter de samenwerking met de Baderie-formule. Die formule van de IGM Holding is nog sterker gericht op sanitair- en tegeltrends dan bouwmarkten, die tenslotte een breder aanbod presenteren. Met dat brede aanbod hebben ze ook een brede focus. En dat kan wel eens ten koste gaan van de aantrekkelijkheid van de afdeling', aldus Nijhof.
Het mes snijdt in dat scenario aan twee kanten. Enerzijds haalt Nijhof Baarn met externe specialisten meer toegewijde kennis in huis. En anderzijds ontstaat er door het aanknopen van samenwerkingsverbanden een groter inkoopvolume. Daar profiteert niet alleen Nijhof van, maar ook de externe partij. De Baderie kende oorspronkelijk een inkoop van 30 miljoen euro, nu daar ook Nijhof en de vier andere IBW-leden aan zijn toegevoegd, is het inkoopvolume ineens 45 miljoen euro. In de sanitairmarkt is hiermee meteen de grootste speler ontstaan.
Gezien de ontwikkeling van Superdoe blijft het niet alleen bij de sanitairafdeling. Ook de andere assortimenten zullen volgen. Nijhof kan geen namen geven van partijen die hij op het oog heeft, maar in feite komt elke afdeling en assortiment voor externe samenwerking in aanmerking. 'Ik merk nu al dat we een beweging in de markt op gang hebben gebracht. Veel partijen reageerden in eerste instantie afwachtend. Er zou nog amper lucht zitten in de bedrijfskolom, maar dat is echte flauwekul. Ik heb al signalen dat het inkoopvoordeel bij sommige assortimenten kan oplopen tot twintig procent', aldus Nijhof, die inmiddels ook wel merkt dat de industrie toch wat huiverig reageert. Aanbieders doen immers liever zaken met een groot aantal kleine retailers dan met enkele grote inkoopreuzen. Namen wil hij niet noemen, maar er is inmiddels een keukenleverancier die van de weeromstuit zijn inkoopcondities met veertien procent heeft verlaagd. Dat is dus een steekhoudend bewijs dat er nog lucht volop zit in de keten.

Tien groepen
Rome is niet op één dag gebouwd. En datzelfde geldt ongetwijfeld ook voor Superdoe. Nijhof heeft inmiddels wel geleerd dat het buitengewoon lastig is om de samenwerkingsvorm zowel commercieel als juridisch tot een goed einde te brengen. Niettemin gaat Superdoe uiteindelijk, naast sanitair, een verzameling worden van circa tien samenwerkingsvormen met andere assortimentsspecialisten. Nijhof Baarn vervult daarmee in feite nog nadrukkelijker de functie van woonwarenhuis. Ter vergelijking: ook V&D en de Bijenkorf bieden onderdak aan uiteenlopende modemerken, terwijl de warenhuisformules de overkoepelende organisatie zijn. Ook Nijhof staat dat voor ogen. De afdelingen krijgen hun afgeleide merknaam (zoals de Baderie), maar Nijhof Baarn wordt het overkoepelende merk. 'Ik ben absoluut niet bang voor verwatering van de eigen merknaam. Ook V&D weet zich nu heel duidelijk als retailnaam te profileren, terwijl het warenhuis toch onderdak biedt aan tal van afzonderlijke modemerken. De branding van Nijhof is de overkoepelende paraplu.'
Even een uitstapje naar de Doe-het-zelf Groep Nederland. Is die fusie niet een streep door de rekening van Superdoe? 'Nee, zeker niet. Uiteindelijk zal DGN ook te klein blijken om een voldoende groot inkoopvolume te realiseren, zeker in Europees verband. Paul van der Meché maakt dat misschien niet meer mee, maar zijn opvolger waarschijnlijk wel. En dus is het helemaal geen gekke gedachte om deze twee clubs net zo goed samen te voegen.'
Tot slot: toch nog even een voorbeeldje uit de supermarktwereld. Die sector kende ooit net zulke 'witte raven' als Jan Nijhof, waaronder ondernemers Yke Kooistra in Bolsward en Hans van Leeuwen in Beneden-Leeuwen. Beide topondernemers hadden ooit een mega-supermarkt onder eigen naam. Toch konden ook zij die koers niet blijven volhouden en kozen ze respectievelijk voor de formules Jumbo en C1000. Is dat een gekke gedachte? Is het mogelijk dat Nijhof zich uiteindelijk ook gedwongen voelt om zich aan te sluiten bij bijvoorbeeld Intergamma of Maxeda? 'Uiteindelijk zou ik dat niet eens willen uitsluiten', luidt het opmerkelijke antwoord. 'Als ik door de inkoopcondities gedwongen wordt, dan wordt ook dat een mogelijkheid. Nu wil ik echter nog vooral groen licht geven aan Superdoe.'


Vijf IBW-leden
Nijhof is niet geheel onbekend met het fenomeen inkoopcoöperatie. Naast ervaring met de Duitse meubelinkoopcombinatie Vereinigte Möbeleinkaufs-GmbH & Co.KG maakt de winkel in Baarn deel uit van de Inkoopcoöperatie Bouw- en Woonwaren. Naast Nijhof zijn daarin ook vertegenwoordigd Boer Staphorst, De Bouwhof (Zoetermeer), Groenen Bouwmarkt (Veldhoven) en Inter Chalet (Horst). Alle vijf directeuren zitten in een overlegorgaan, waarbij per discipline wordt besloten wie de inkoop voor zijn rekening neemt. 'Dat hoeft niet een directielid zelf te zijn. Dat moet altijd gaan om iemand die veel verstand heeft van de desbetreffende groep. Zo kan ook een assortimentsmanager verantwoordelijk worden voor de inkoop.'

IGM Holding
IGM Holding is de overkoepelende organisatie achter de formules Baderie en InstalCenter. Baderie telt nu ruim 60 showrooms over heel Nederland. De franchiseformule profileert zich vooral met de vakkennis, de passie en inlevingsvermogen van de aangesloten ondernemingen. De verkooppunten kunnen zowel zorg dragen voor het ontwerp als de plaatsing van de badkamer. InstalCenter telt inmiddels bijna 50 vestigingen. Deze keten is meer gericht op de technische deskundigheid van de aangesloten verkooppunten. Naast de verkoop van diensten van het installatiebedrijf biedt de formule ook een verschijningsvorm aan als balie of winkel. InstalCenter richt zich specifiek op de lokale consument, die behoefte heeft aan een comfortabele en betrouwbare installatie.

 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2007 - november | Pagina(s) 22,23,25
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken