"De consument denkt in een totaalplaatje"
 
AEP Home Products zet in huisshow nieuwe denkwijze uiteen
ATAG Etna Pelgrim Home Products liet tijdens haar huisshow duidelijk zien, dat het drie Nederlandse merken op de keukenmarkt neerzet. De bezoekers werden ontvangen temidden van witte tulpen met Delfts blauw. En om optimaal in te spelen op de behoefte van de Nederlandse consument, werd een nieuwe denkwijze uiteen gezet: denken in een totaalplaatje, met een duidelijke merkuitstraling en complete lijnen.
 
De Nederlandse markt mag geen dumpmarkt zijn voor goedkope partijen uit het buitenland. Die duidelijke stelling klinkt uit de mond van Ren� van der Meer, marketing directeur van AEP Home Products. 'Het is onze plicht om ervoor te zorgen dat de keukenvakzaak met onze drie merken ATAG, Etna en Pelgrim een direct antwoord kan bieden op de vraag van de Nederlandse consument. Wij zijn als bedrijf van oudsher geori�nteerd op de Nederlandse markt en op die markt willen we vanaf de luxe apparatuur tot beneden aan toe een totaalantwoord bieden. De keukenvakzaak kan gebruik maken van onze drie merken en zorgen voor een goede deal, waarbij hij geen nee hoeft te verkopen. Aan ons de opdracht om niet alleen bij de door ons geproduceerde producten, maar ook bij onze assemblage-activiteiten de regie te voeren. We moeten daarvoor alle toeleveranciers op ��n lijn krijgen. Zeker wanneer het gaat om producten van hetzelfde basismateriaal, zoals rvs. Dat vereist goed onderhandelen met toeleveranciers om een hoogwaardig product te krijgen voor alle segmenten van de Nederlandse consumentenmarkt.'

Totale merkuitstraling
'Deze huisshow toont aan, dat we op een andere manier zijn gaan denken', geeft Ren� van der Meer aan. 'We denken voortaan meer in een totaalplaatje en minder in individuele producten. Het gaat bij onze merken om de totale merkuitstraling, met daarbinnen complete lijnen. Een voorbeeld is daarvan de wijze waarop we ons op de Woonbeurs wilden profileren. Met de nadruk op de perceptie van het ATAG-merk in plaats van het presenteren van losse elementen daarvan.
Uit consumentenonderzoek blijkt namelijk, dat de Nederlandse consument ook naar een totaalplaatje kijkt. Hij wil kopen wat hij ziet. We willen dan ook zorgen dat wij in dat plaatje passen. De dealer zet vervolgens een duidelijk verhaal neer, waarbinnen onze merken goed verkoopbaar moeten zijn. Uit datzelfde onderzoek - onder 1110 consumenten - bleek dat voor hen de keukenvakzaak de belangrijkste informatiebron is voor keukens. Maar op keukenapparatuurgebied blijkt juist de fabrikant voor de consument de belangrijkste informatiebron. We spelen als keukenvakzaken en apparatuurproducenten dus samen een vooraanstaande informatierol naar de keukenconsument toe.'

Pelgrim Jazz
Ook tijdens de huisshow in Duiven kwam dat denken in een totaalplaatje met complete lijnen naar voren. Zo werden bij Pelgrim de lijnen Jazz en Connect gepresenteerd. Pelgrim Jazz wordt gekenmerkt door een opvallende matzwarte kleur met rvs accenten.
Ook het 'Best of Seven'-concept van Pelgrim past binnen de nieuwe denkwijze. Naar keuze kunnen zeven apparaten (hoogte 45 cm) in de keuken onder en naast elkaar geplaatst worden. Deze serie bestaat uit een magnetron, combi-magnetrons, een volwaardige oven met magnetronfunctie, een steamer en een (inbouw) koffiemachine. De apparaten zijn leverbaar in rvs en in matzwart. Nieuw binnen dit assortiment zijn de steamer STM650 en de koffiemachine IKM640 en de oven met magnetronfunctie MAG692.
Het Pelgrim Novecento-programma - nostalgisch, maar toch strak - werd aangevuld. Opvallend is bijvoorbeeld de uitneembare grillplaat, waardoor deze robuuste grillplaat iedere keer kan worden verplaatst naar die plaats op de kookplaat, waar deze nodig is.

Compact
Etna introduceert dit jaar een nieuwe range compacte magnetrons, combimagnetrons en ovens, met een hoogte van slechts 45 cm. Binnen het kader van het denken in concepten en complete lijnen kan vermeld worden, dat ook de modellen uit deze lijn uitstekend gecombineerd kunnen worden. Naast de techniek en het gebruiksgemak is er namelijk veel aandacht besteed aan het design. Door de strakke handgreep, het digitale bedieningspaneel en de keuze voor hoogwaardig rvs zijn de apparaten op allerlei manieren te combineren. De compacte ovens uit het programma zijn voorzien van een telescopisch geleidesysteem.

Grafietlijn
Het merk ATAG stelde begrijpelijkerwijs de uitbreiding van haar Grafietlijn centraal. Deze lijn wordt gekenmerkt door het trendy zwart, omschreven als 'een intense donkere grafietkleur' en een industri�le vormgeving. Binnen dit programma werd een volautomatische koffiemachine ge�ntroduceerd, inclusief een functie waarmee melk - vanuit een uitneembaar melkelement - wordt opgeschuimd tot een echte stevige cappuccinomelk. De machine werkt op zowel gemalen koffie als op koffiebonen. Ook een luxe side-by-side koelkast die van oorsprong is uitgevoerd in rvs, werd aan de Grafietlijn toegevoegd. Door deze aanvullingen is de ATAG Grafietlijn tot een zeer compleet programma uitgegroeid, met eenheid in kleur en een innovatief Nederlands design.
Opvallend binnen het ATAG-programma zijn ook een nieuwe Magna-kookplaat van zwaar rvs, een nieuwe professionele schouwkap met labyrintfilter; en nieuwe ovendeuren die inspelen op de hoge eisen van de Nederlandse energielabeling.


Woonbeurs
ATAG was niet alleen aanwezig tijdens de keukenbeurzen langs de Kuchenmeile en op de AEP Home Products huisbeurs. Ook op de Woonbeurs in de RAI was dit merk te vinden. Deze presentatie naar de consumentenmarkt werd zo professioneel neergezet, dat de ATAG-stand dit jaar door de jury tot 'Beste Productpresentatie Woonbeurs 2007' werd uitgeroepen.

 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2007 - november | Pagina(s) 44,45,47
 
Relevante publicaties