Multifunctionaliteit Rosso populair op projectmarkt
 
Geluidsvertragend, ruimteverdelend en zonwerend
Paneelsystemen die het geluid dempen, de ruimte verdelen en de zon weren zijn populair op de projectmarkt. De paneelsystemen van Nimbus-Rosso hebben alledrie de functies in één. Bert Koenen, vertegenwoordiger op de Nederlandse markt vertelt.
 
Het Duitse Nimbus-Rosso is al ruim twintig jaar actief in de lichtwering. Het bedrijf heeft twee poten; Nimbus voor binnen- en buitenverlichting en Rosso voor de rail- en paneelsystemen.
De paneelsystemen van Rosso komen vooral van pas in ruimtes waar veel gecommuniceerd wordt en waar er veel geluid is van bijvoorbeeld moderne apparatuur. Denk hierbij aan (open) kantoren. De functie van de panelen is in zo'n geval drieledig; geluidsvertragend, ruimteverdelend en zonwerend. Rosso paneelmateriaal wordt gemaakt van geweven stof of geperforeerd polyester kunststof. Het materiaalgebruik is niet uniek, maar de combinatie van akoestiek en lichtfiltering is dat wel. Geluid krijgt minder kans om te weerkaatsen wat zorgt voor een betere akoestiek en een prettigere werkomgeving.

Nederlandse markt
Het Nederlandse Koenenco is agent voor Rosso - en ook voor Nimbus - in ons land. Directeur Bert Koenen vertelt: "Rosso is de laatste jaren met name zeer succesvol op de projectmarkt. Ik heb de vertegenwoordiging zo'n vier jaar geleden overgenomen, en in die tijd heb ik me vooral daar op gericht. Mijn voorganger richtte zich vooral op de consumentenmarkt, maar zo beland je nooit bij de grotere projecten. Vandaar mijn keuze."
Dat Rosso het zo goed doet op de projectmarkt is volgens Koenen deels de verdienste van architecten. "Zij hoeven niet overtuigd te worden," vertelt hij. "Tegenwoordig zijn glas en beton populaire materialen, maar het nadeel hiervan is dat ze enorm veel echo creëren. Architecten beseffen dat en raden hun opdrachtgevers dan ook aan om Rosso te gebruiken. Qua prijs ligt Rosso relatief hoog in de markt en wordt daarom nogal eens duur bevonden. Er wordt echter nog wel eens vergeten dat de prijs-kwaliteitverhouding wel goed is. Het nut van de lichtfiltering en akoestiek is wel bekend, maar toch; negen van de tien keer worden de panelen pas achteraf geplaatst. Pas als alles af is en de kantoren in gebruik genomen zijn, merkt de gebruiker hoe storend de weerkaatsing van het geluid is."
Door de unieke combinatie van lichtfiltering en de vertraging van geluidsweerkaatsing heeft Rosso zijn sporen al ruimschoots verdiend op de projectmarkt in het thuisland. In en op het kantoor van de Deutsche Post in Bonn en het Mercedes Benz Museum in Stuttgart is Rosso dan ook ruimschoots vertegenwoordigd.
 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2007 - maart | Pagina(s) 44
 
Relevante publicaties