'Je kunt wel zeggen dat Ballerina bruist'
 
Van degelijk bedrijfje naar moderne keukenfabrikant
Ballerina Küchen is niet meer de Ballerina van anderhalf jaar geleden. Onder invloed van de markt is deze 'no-name' keukenfabrikant uit Rödinghausen bezig aan een ommezwaai van puur productiebedrijf naar een meer commercieel ingestelde onderneming. Ook in Nederland timmert Ballerina, mede door de inspanningen van importeur Co Verburg, met een uitgebreid programma stevig aan de weg.
 
Ballerina-Küchen in Rödinghausen is een familiebedrijf dat in 1978 werd opgericht door de huidige directeur Heinz-Erwin Ellersiek. De handelsnaam die onwillekeurig doet denken aan sierlijkheid en gratie, wordt in de markt en ook in Nederland niet gebruikt. Ballerina heeft duidelijk een no-name status en levert op private label.

Onbekend en onderschat
Ballerina Küchen was in ons land tot voor een anderhalf jaar geleden niet of nauwelijks bekend en daardoor ook onderschat. Bovendien heeft het bedrijf zich in het verleden ook helemaal op de Duitse markt gericht. Van export was nauwelijks sprake - ze deden het er 'een beetje bij'.
'Ballerina heeft altijd gedraaid op kwaliteit en zich nooit willen laten afleiden door commercie', aldus Co Verburg die de fabrikant sinds 1,5 jaar in Nederland vertegenwoordigt. Evenals andere wat kleinere keukenfabrieken investeerde men de winst liever in het bedrijf. Er werd ook nauwelijks iets aan marketing gedaan. Daar was kennelijk geen behoefte aan, want de trouwe Duitse klantenkring van Ballerina, vaak grote speciaalzaken, hadden hun eigen marketing en dat was voldoende. Maar de markt is veranderd en Ballerina moet mee met de tijd. Volgens Verburg is het bedrijf nu klaar voor de volgende generatie. In de afgelopen jaren zijn nieuwe panden neergezet en is fors geïnvesteerd in nieuwe productielijnen. 'Ballerina is niet meer de Ballerina van 1,5 jaar geleden. De productie en alles daaromheen is geoptimaliseerd volgens de huidige zienswijze en ze zijn bezig met een ommezwaai van puur productiebedrijf naar een meer commercieel ingestelde onderneming. En dat maakt Ballerina niet tot de grootste, maar misschien wel tot één van de modernste keukenfabrieken', oordeelt Verburg voorzichtig.

Werk aan de winkel
De commerciële ommezwaai is mede het gevolg van de inspanningen van Co Verburg. Hij nam op 1 december 2004 de vertegenwoordiging over van zijn voorganger die hem daarvoor benaderde.
Toen Verburg voor het eerst bij Ballerina kwam moest hij naar eigen zeggen wel even slikken. Maar er was genoeg werk aan de winkel. 'Ballerina is een betrouwbaar bedrijf met een extreem goede uitlevering. Ze waren alleen verschrikkelijk Duits georiënteerd met een in mijn Nederlandse ogen zeer beperkt deurenpallet. Er viel dus heel veel eer te behalen.'
Co Verburg kon direct meehelpen bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Hij kreeg alle mogelijkheden om zijn eigen ideeën te ventileren en te verwezenlijken. 'Ja, we zijn daar heel open mee bezig geweest. Ik kon m'n verlanglijstje indienen en dat is tot op de dag vandaag exact zo uitgevoerd, met als gevolg dat we nu een assortiment hebben met kunststof, massief hout, vlak fineer, lak en als klapper nu ook greeploze keukens.'
Dat laatste was voor Ballerina even moeilijk, want ze zagen er eigenlijk geen omzet in. Maar Verburg heeft ze weten te overtuigen dat juist greeploze keukens voor de Nederlandse markt zonder meer noodzakelijk was. 'Misschien vormt dat maar een relatief bescheiden deel van de omzet, maar je moet het wel in je programma hebben', vindt hij. Het resultaat is een pakket met 50 greeploze fronten. Leuk detail: voor de 'greeploze' koelvriescombinatie met een afgeschuinde deur binnen de korpus, kreeg Ballerina onlangs de innovatieprijs 2006 van de BMK.
Verburg heeft trouwens zijn eigen filosofie over uitbreiding van het programma. 'Wat later met iets op de markt komen is niet zo erg, maar je moet dan wel beter zijn dan anderen. Anders moet je niet komen.'

Alleen speciaalzaken
Voor wat betreft de Nederlandse markt en het aandeel daarin voorziet Co Verburg een goede, maar wel bescheiden toekomst. 'We zijn natuurlijk maar klein in vergelijking met de grote fabrikanten, maar we hebben in de afgelopen tijd grote stappen gemaakt.' Gevraagd naar cijfers of percentages, wil hij zich niet echt vast laten leggen. 'Ik praat niet graag over getallen; dat heeft geen nut. Maar het heel simpel: ons streven is om in Nederland ongeveer 150 serieuze dealers te hebben. Die hebben we nog lang niet, maar we zijn dan ook pas bezig. Gaat het snel, is het fantastisch; gaat het minder snel, dan is dat ook prima. We streven er in ieder geval naar om eind 2007 die doelstelling te hebben bereikt.'
Uitgangspunt is dat Ballerina zich volledig richt op de speciaalzaken. 'We willen de partner van de speciaalzaak zijn. Eerlijke en betrokken fans met een gemeenschappelijk gevoel aan wie we een breed assortiment kunnen leveren waarbij we met ons product gevoelsmatig 90 procent van zijn vraag kunnen beantwoorden.'
Intussen gaan de zaken toch behoorlijk snel, want Co Verburg heeft al twee mensen in dienst genomen, met waarschijnlijk een derde aan het eind van dit jaar. 'Ja, de ontwikkeling in de fabriek en in de markt is ongelooflijk snel gegaan. Ballerina Küchen wordt nu ontzettend snel ontdekt, dus je kunt zeggen dat Ballerina bruist.'


Ballerina Küchen
? bestaat sinds: 1978
? gevestigd te: Rödinghausente (D)
? directeur: Heinz-Erwin Ellersiek
? Nederlandse vertegenwoordiger: Co Verburg (sinds december 2004)
? streeft naar: 150 dealers in Nederland


 
 
◀ Terug Delen
 
KIM• Keuken & -Interieur Magazine | 2006 - september | Pagina(s) 58,59
 
Relevante publicaties