Consumentensafari's voor nieuwe innovaties
 
Alabastine bestaat 50 jaar
Alabastine houdt jaarlijks op gezette tijden 'consumentensafari's'. Eigenlijk is dat een interne vakterm voor bezoeken aan klussers thuis, waar samen met die mensen wordt gekeken naar de dhz-problemen waar ze tegenaan lopen. 'Dat helpt enorm bij de ontwikkeling van nieuwe innovaties', vertelt marketing manager Jeroen Brink van Alabastine.
 
Het grootste allround merk in hechtmiddelen, voegmiddelen en kitten viert later dit jaar een jubileumfeest voor eigen medewerkers. Een grootst opgezette consumentenactie wordt overgeslagen. 'We maken liever extra budget vrij voor productinnovatie', vertelt Brink. 'De uitdaging die we centraal stellen, is het verder toegankelijk maken van klussen in en om huis middels productontwikkeling. Door helder te communiceren waar de producten voor bedoeld zijn, helpen we mensen over de streep om klustaken op te pakken.'

Thuis
Op de site van Alabastine staat een groot netwerk van probleemoplossende producten. Een fors deel daarvan is ontstaan als gevolg van nauw en structureel opgezet contact met de markt, zowel met consumenten als met de handel. 'We nodigen consumenten uit om samen met ons te komen praten over klussen en de mogelijke oplossingen daarbij. Op basis daarvan selecteren we consumenten waar we in hun thuissituatie heel intensief kijken met welke dhz-problemen ze te maken hebben. En dan kom je soms tot de meest verrassende ontdekkingen. Bijvoorbeeld dat er mensen zijn die hun hand niet omdraaien voor het prepareren van een gietvloer, maar er daarentegen voor terugschrikken om een scheur in de wand te repareren.'
Gipsplaatvuller, Egaliseer, Grote Gaten vuller, Houtrotstop. De namen die de producten dragen, wijzen moeiteloos de weg naar de oplossing waarvoor ze bedoeld zijn. Dat is vanzelfsprekend bewust zo gedaan, benadrukt Jeroen Brink. Zoals hij net aangaf, willen consumenten graag klip en klaar hulp krijgen bij de klus die hen wacht. Consumenten die kampen met houtrot in de kozijnen, willen daar een afdoende antwoord op. 'De sterke diversiteit van de producten heeft wel degelijk betekenis. Door de communicatie, dus door naamgeving en het plaatje op de verpakking, laat je mensen zien hoe ze het product kunnen aanwenden. Bovendien heeft de brede diversiteit wel degelijk te maken met de toepassingsgebieden: Grote Gaten vuller kent een heel andere structuur en samenstelling dan de Gipsplaatvuller.'

Presentatiemethode
De markt deelt Alabastine grofweg op in twee presentatiemethodes: ófwel het merk wordt als blok gepresenteerd, ófwel de producten liggen bij de desbetreffende assortimenten. 'We hebben niet specifiek een voorkeur. Je kunt zeggen: de klant zoekt een oplossing voor een probleem, dus ligt een assortimentspresentatie meer voor de hand. Aan de andere kant heeft het merk Alabastine dusdanig veel vertrouwen dat ook een blokpresentatie te rechtvaardigen is.'
 
 
◀ Terug Delen
 
KWM• Karwei Management | 2006 - juli | Pagina(s) 12
 
Gerelateerde bedrijven
Vertaal via Google