Kwaliteit voert de boventoon
 
Ondernemers kiezen hun topproduct
Met een rondgang langs een aantal detaillisten, fabrikanten en groothandelaren onderzocht Zonvak Magazine wat de betreffende bedrijven als hun absolute topproduct zien. Wat is populair, veel gevraagd of gewoon topkwaliteit. Over één, voor de hand liggende conclusie, was iedereen het wel eens; voor kwaliteit moet betaald worden.
 
Wat maakt een topproduct noemenswaardig? De harde verkoopcijfers bleken voor veel bedrijven, uiteraard, een aardige graadmeter. Daarnaast werden onder meer nog design, kleur, mogelijkheden en gemak als belangrijkste kwaliteit aangemerkt.
Bert Leeser is bedrijfsleider bij het Simpelveldse Laumen Rolluiken-Zonwering bv. 'Als je kijkt naar wat goed verkoopt en kwalitatief hoogstaand is, kies ik voor de collectie van Weinor. Voor mij is het geheel net een stapje hoger dan andere fabrikanten. De toegepaste technieken zijn indrukwekkend, net zoals de uitgebreide keuze aan kleuren. Daarnaast zijn er kwalitatieve aspecten als gesmeed aluminium en kettingsystemen.
En zoals bij de meeste kwalitatief sterke producten betaal je ook bij Weinor iets meer, maar dat houdt de consument niet tegen. Ook mensen met minder geld zijn bereid iets meer neer te leggen voor een product dat misschien wel 25 tot 30 jaar meegaat.'

Knikarmschermen
Bij veel ondervraagden blijkt het knikarmscherm veruit favoriet. In het kader van 'gemak dient de mens' is de automatische bediening bijzonder populair. Niels ten Damme van Ten Damme Zonweringen hierover: 'Dat verkoopt enorm. Alhoewel ik nog best wel zonweringen met handbediening verkoop, is het niet te vergelijken met de automatische bediening. Sommige mensen willen per se de handmatige bediening. Houdt ze jong, vinden ze. Voor de projectwereld moet ik de screens noemen. De verticale zonweringen, dat heeft bijna iedereen.'
Marc Schouten, sales manager Harol Nederland. 'De toppers zijn nog steeds het knikarmscherm BX260 en ook ons nieuw cassettescherm LX530 met elektrische variovolant doet het gewoonweg goed. Hieruit blijkt duidelijk dat het hoogwaardige, kwalitatieve gamma nog steeds in de lift zit.'
Namens Broere Zonwering vertelt Ron Broere: 'Als ik er één product uit moet halen zeg ik toch knikarmschermen. Wij raden onze klanten die automatische bediening ook aan. Wanneer ik drie schermen met handbediening per jaar verkoop is het veel. Maar onze klanten zijn er ook naar. Wij zitten nogal hoog in de markt en verkopen vooral in het duurdere segment.'

Kwaliteit
Namens Wagenaar's Zonwering vertelt Halbe Bakker enthousiast over zijn favoriet; 'Knikarmschermen van Markilux. De mechanismen zijn erg vernuftig in elkaar gezet, en daarnaast levert het bedrijf een hoge kwaliteit. De ellebogen van de schermen zijn van gesmeed aluminium, en in plaats dat ze werken met staaldraden of banden gebruiken ze kettingconstructies, wat de kwaliteit zeer ten goede komt. Dat Markilux vertrouwen heeft in haar product blijkt ook wel uit het feit dat ze negen jaar garantie bieden. Natuurlijk, je betaalt wel iets meer, maar dan heb je ook wat. Je zal hooguit het doek een keertje moeten vervangen, maar dat is het dan ook wel. Daarnaast heeft Markilux een goed uitgekiend assortiment en is de levertijd slechts tien dagen. Al met al een flink aantal argumenten om de producten het predikaat 'top' mee te geven.'
Sunpoints Royal knikarmscherm is een favoriet van Michel Hartman, verkoper bij Hulsman Zonweringstechniek uit Hilversum. 'Het is een mooi product, sluit altijd perfect, is goed afstelbaar, fraai vormgegeven en is tot wel 12 meter breed leverbaar, met een doek uit één stuk.
Goed, we praten dan natuurlijk niet over een goedkoop product, maar kwaliteit mag wat kosten. Maar wat dat betreft zitten we hier in een goede omgeving, in het Gooi. Een wat 'welgestelde' omgeving met grotere huizen, die grotere gevels hebben.'

Innovatief
Het Tilburgse Schlappi Markiezen komt met een volledig aluminium kap. Ans Schlappi vertelt: 'De solide uitstraling van een markies komt voornamelijk van de kast. Wanneer men een houten markies vervaardigt, ligt het voor de hand om ook de kap van hout te maken. Een aluminium markies wordt in veel gevallen echter ook van een houten kap voorzien, omdat een aluminium kap altijd bestaat uit omgezet en/of gekraald materiaal. Daardoor mist een aluminium kap de solide uitstraling van zijn houten equivalent. Maar na een jaar van tekenen en experimenteren komen we alsnog met een bevredigend resultaat.'
Ronald Slijkerman is directeur van Veldhuis Zonwering Rolluiken. Gevraagd naar zijn topproduct noemt hij de rolluiken van Roma. 'Je kan aan dit product merken dat erover nagedacht is. Daarnaast is de prijs-kwaliteit verhouding uitstekend. Voor de kwaliteit die je krijgt, betaal je een hele acceptabele prijs. Een kenmerk voor een topproduct is uiteraard ook de verkoop ervan. De rolluiken van Roma verkopen goed, maar zijn ook heel makkelijk aan de man te brengen. Klanten zijn snel genoeg overtuigd van de kwaliteit.'
Namens AVZ noemt Debbie Nabuurs de Senza als absoluut topproduct. 'Dit 3-buis cassettescherm is solide, compact en mooi vormgegeven. Het is een mooi design en is erg makkelijk te assembleren.'
Arend Ter Stege, van Pirisol uit het Overijsselse Rijssen, noemt de screens uit zijn collectie als absoluut topproduct. 'Ze verkopen enorm, maar daarnaast is ook de prijs-kwaliteit verhouding goed en ze zijn relatief gezien niet duur. Neem daarbij in overweging dat de screens op meerdere plaatsen toepasbaar zijn en je ze gerust kan laten hangen, mits het niet te veel waait; dan kun je de screens wat mij betreft als absoluut topproduct aanmerken.'
 
 
 
Zonvak Magazine | 2006 - mei | Pagina(s) 46,47,49
 
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel