Het wordt een beige zomer
 
Trends volgens de Zonweringsbranche
De zomer is weer onderweg en daarbij horen over het algemeen vrolijke associaties. Zon, zee, luchtige kleding en kleuren... veel kleuren. Zonvak Magazine ging op onderzoek uit om er achter te komen wat de kleuren- en motieventrends voor de buitenzonwering deze zomer gaan worden.
 
Om tot een representatief ordeel te komen peilden wij de meningen in de markt. Diverse detaillisten, fabrikanten en groothandelaren gaven hun mening en spraken hun verwachtingen uit over de trends voor de komende zomer.

Marc Schouten - Harol
'Rekening houdend met de algemene kleurentendenzen verwachten wij dat met name zachte tinten het straatbeeld gaan overheersen, zelfs pasteltinten. Hierbij zijn het vooral de kleuren paars, aubergine en zacht- en olijfgroen die in het oog springen. Van onze nieuwe structuurverven zijn de wat donkere kleuren (donkergroen, diverse tinten antraciet) momenteel populair bij de consument. Door die structuurverf krijgt het scherm een zeer exclusieve uitstraling en daarnaast is de verf minder gevoelig voor aftekening van vlekken, druppels etc. waardoor het scherm minder snel vuil wordt.
Blokstrepen verliezen steeds meer terrein, ten voordele van de uni-kleuren en de motiefdoeken. Misschien dat de resultaten van het Nederlands elftal ook wel een groei teweeg brengen in de oranje kleuren,.'

René Peeks - Fa. Runhaar
'Doeken moeten steeds strakker, dat is de trend die ik zie. Je moet er bijna op kunnen tafeltennissen. Effen doeken of blokstrepen zullen deze zomer het beeld bepalen. Qua effen kleuren zijn architecten vooral dol op antraciet, grijs, crème en beige. Particulieren gaan vaak nog voor de streepdoeken met brede banen, dat ziet er wat rustiger uit. Ook de doeken met blokstrepen zijn overwegend rustig. Maximaal drie kleuren, dan heb je het wel gehad.
Mijn persoonlijke favoriet is toch wel Dickson. Hun Woodstockcollectie gaat terug naar de jaren '60. Dat verkoopt goed, omdat ik er zelf enthousiast over ben. Ook de trend dat de buitenzonwering moet aansluiten bij het interieur herken ik wel. De tuin, met de daarbij behorende zonwering wordt echt een verlengde van de woonkamer. Men wil als het ware binnen naar buiten halen.'

Ron Broere - Broere Zonwering
'Veel effen kleuren. Lichtblauw, en grijs, zowel donker als licht. Voor de screens zijn vooral beige en grijs veel gevraagd. Dit geldt overigens niet voor zonweringen met brede strepen. Die kunnen variëren van twee kleuren tot vele verschillende. Naast blauw, blijft de kleur groen altijd goed verkopen.
Het interieur wordt ook steeds belangrijker bij de keuze voor de buitenzonwering. Mensen scheiden binnen en buiten vaak, maar als je naar buiten naar je zonwering kijkt moet deze wel bij je interieur passen. Dat raad ik mijn klanten althans aan.'

Niels ten Dam - Ten Dam Zonweringen
'Ik kan deze trend 'van binnen naar buiten' wel onderschrijven. Mensen zijn steeds meer bezig met hun interieur, maar ook met de tuin. Mooie tuin, fraaie tuinmeubels, daar hoort natuurlijk ook een mooi scherm bij. Hier in de regio (Middenbeemster) was blokstreep groen altijd helemaal 'in'. Dat zie je steeds minder.' Ook Ten Dam noemt de effen en lichte kleuren als dé trend voor de zomer. 'De 34515 verkoop ik veruit het meest. Dat is een prachtig scherm dat ik zelf ook heb. Een lichte, créme-achtige kleur met dunne antraciet/grijze strepen.'

Jappie Greidanus - Zonweringsbedrijf Greidanus & Zonen
De Friese eigenaar van Greidanus & Zonen constateert dat de klanten in zijn regio vasthouden aan bestaande trends. 'Veel groene tinten, af en toe met crème en wit. Een trend die vorig jaar ook al duidelijk te zien was', aldus Greidanus. 'Zodra mensen bij ons binnenkomen gaan ze eigenlijk direct op zoek naar groen. Met name gestreepte patronen vinden bij ons aftrek. Dun, dik, van alles eigenlijk.'

André Janssen - Guillaume Janssen bv
'Een derde van ons assortiment bestaat uit effen kleuren. Daarnaast zijn de fantasiestrepen ook populair, strepen met een kleurtje.' Opvallend is de dalende lijn van de 'blokstrepenverkoop' bij Guillaume Janssen. Jansen: 'Ik heb dat toevallig een tijdje terug nagekeken en over de afgelopen drie jaar is er een duidelijke afname waarneembaar.'

Conclusie
Een meerderheid van de ondervraagden denkt dat relatief neutrale kleuren de trend zullen zijn voor deze zomer. 'Trend' is sowieso een moeilijk te volgen fenomeen in de zonwering, omdat er van een levensduur van zo'n tien jaar wordt uitgegaan. De consument realiseert zich dat terdege en zal daarom niet al te uitbundig in zijn keuze zijn. Wat nu als trendy geldt kan volgend jaar al weer helemaal als 'not done' worden beschouwd.
De klassieke groene schermen zullen niet gauw uit het straatbeeld verdwijnen, maar crème en wit winnen duidelijk aan terrein. Of deze kleuren een modetrend zijn of blijvende klassiekers zal de toekomst uitwijzen.


Digitale zonwering
Schlappi Markiezen ziet in tegenstelling tot veel van de collega's juist zwart als de komende zomertrend. 'Of een combinatie van zwart-wit' aldus Ans Schlappi. 'Maar wat ook een trend bij ons is, is het digitaal bewerken van foto's met zonwering. Als mensen ons een foto sturen dan zetten wij daar zonwering op, digitaal bewerken dus. Zo kunnen klanten precies zien hoe een zonwering er bij hen uit gaat zien. Dit doen we voornamelijk voor bedrijven. Een succesvolle methode, we zitten immers in het computertijdperk'.

 
 
 
Zonvak Magazine | 2006 - mei | Pagina(s) 40,41,43
 
Relevante publicaties
Deze pagina printen
Maak een PDF bestand van dit artikel