Diverse uitdagingen voor 2022 De verwachting is dat in de loop van 2022 de diverse retailsectoren weer op hun normale groeiniveau komen. Naast die verwachte omzetontwikkeling zijn er echter wel diverse uitdagingen voor retailers e... Lees verder ... |
Column Natale De kracht van de financiële ratio’s Je onderneming laat een sterke groei zien. Dat heeft gevolgen voor je organisatie, ook op financieringsvlak, bijvoorbeeld voor het doen van noodzakelijke investeringen. Hoe zorg je nu voor passende fi... Lees verder ... |
Column Natale De kracht van de alternatieven Natale Valente is werkzaam als regiodirecteur voor NLInvesteert. Als ‘financieringsregisseur’ mobiliseert hij (groei-)kapitaal en ervaring om ondernemers vooruit te helpen. Dit doet hij door ondernemers met financieringsvragen te verbinden met publieke en private investeerders. Lees verder ... |
Grote uitdagingen, ook na covid-19 De retailsector is al jaren in verandering en het speelveld is door covid-19 extra hard door elkaar geschud. Sinds begin juni zijn de coronamaatregelen voor winkels verder versoepeld en we komen dus s... Lees verder ... |
Column Natale Klanttevredenheid onderzoeken Nu de consumentenbestedingen aan zaken in en om de woning ongekende hoogten evenaren, maken de planning en montagediensten overuren. De omzet van Nederlandse internetverkopers steeg sinds het begin v... Lees verder ... |
De retail in 2020 De particuliere consumptie blijft naar verwachting ook in 2020 groeien en dat is positief voor de Nederlandse detailhandel. Desondanks maken we ons als Rabobank steeds meer zorgen over het feit dat ve... Lees verder ... |
De toekomstige concurrentie uit China
Richting 2030 wordt China naar verwachting de grootste economie ter wereld. Het land is op vele vlakken het Westen, waar we vaak vooroordelen hebben over de manier waarop Chinese bedrijven en platform... Lees verder ... |
CBS-cijfers eerste kwartaal
Nederlandse detailhandel boekt sterke groei In het eerste kwartaal van 2024 heeft de Nederlandse detailhandel een opmerkelijke groei doorgemaakt, met een omzetstijging van bijna 4 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Deze groei werd ondersteund door zowel hogere prijzen als een toename in het verkoopvolume. Ondanks een lichte toename in het aantal faillissementen binnen de sector, presteerde de detailhandel relatief beter dan andere sectoren. Lees verder ... |
Duurzaamheid voor kleinere retailers Wie niet groot is, moet extra slim zijn Duurzaamheid is een onderwerp waar iedereen mee aan de slag moet, ook kleinere retailers. Zij hebben echter minder tijd en geld hiervoor dan de grotere spelers in de markt. Wat kunnen zij doen? Een analyse, mede op basis van gesprekken met twee deskundigen. Lees verder ... |
Column Natale Op overnamepad Groeiplannen realiseren in 2024? Het jaar is net gestart en biedt weer volop kansen om jouw onderneming te laten groeien. Groei is geen doel op zich, maar een uitkomst. Het stellen van doelen is juist... Lees verder ... |
Wordt true pricing de toekomst?
Hoe zou jij reageren als je een product wilt kopen in de winkel en je bij de kassa hoort dat je meer moet betalen dan de prijs op het etiket? En wat als je hoort dat de prijs die je moet betalen de we... Lees verder ... |
CBS-cijfers derde kwartaal
Meer omzet, maar minder verkopen In het derde kwartaal van afgelopen jaar boekte de detailhandel aanzienlijke groei in omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, volgens het CBS. Ondanks deze positieve ontwikkeling valt op dat de werkelijke verkoopcijfers daarentegen zijn afgenomen. Het is essentieel dat retailers flexibel blijven en zich aanpassen aan de steeds veranderende marktomstandigheden. Lees verder ... |
Column Olaf Service en klantbeleving met AI E-commerce heeft in de afgelopen jaren flink terrein gewonnen op fysieke retail. Zo ligt de omzetindex van webwinkels volgens het CBS in het derde kwartaal van 2023 op 277,9 versus 173,3 in 2019. Een ... Lees verder ... |
Column Natale Een verschuivend landschap Terwijl ik deze column schrijf is Nederland bezig met een politieke verschuiving. Vandaag gaan we stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Wat de uitkomst zal zijn weet ik op het moment van schrijve... Lees verder ... |
Retailen op basis van kennis Thought Leadership biedt retailers nieuwe kansen Retailen op basis van kennis: thought leadership. Hoe werkt dit bij Beter Bed? Wat kunnen andere retailers hiervan leren? Een analyse, mede op basis van gesprekken met marketingprofessor Cor Molenaar en retailbestuurder John Kruijssen. Lees verder ... |