Positieve cijfers woonbranche 2019 was veel beter dan verwacht De woonbranche maakte afgelopen jaar een prima periode door. De branche als geheel zag in 2019 een omzetstijging van 5,3 procent. Dat blijkt uit cijfers van INretail. Vooral de segmenten van de meubels en de slaapkamers deden het goed. En de omzet van de keukens bleef ‘gewoon’ doorgroeien. Lees verder ... |
CBS-cijfers over eerste helft 2022 Vertrouwen blijft gering; investeringen groeien Het consumentenvertrouwen -of het gebrek aan vertrouwen- blijft aan het eind van het voorjaar op een dieptepunt, maar daalt niet verder. De Nederlandse consument wordt zelfs iets minder negatief over de economie in komende twaalf maanden. Tegelijkertijd verwachten producenten dit jaar echter bijna 20 procent meer te investeren. (Bron: CBS) Lees verder ... |
De kracht van lokale online platforms Een van de uitdagingen van de retailer voor dit jaar is het beter benutten van de kracht van lokale online platforms. Twee belangrijke trends hebben een boost gegeven aan dit fenomeen: de verschuiving... Lees verder ... |
CBS-cijfers over eind 2021 Lichte plus in periode vóór lockdown Van medio december tot medio januari jl. werd de woonbranche opnieuw getroffen door een lockdown, met sluiting van de showrooms. In de maanden daarvoor was sprake van een lichte plus in de omzetten, zo geven de CBS-cijfers aan. De omzet groeide nog wel, maar er was geen sprake meer van ‘oververhitting’ binnen de diverse segmenten. Lees verder ... |
Omzetgroei non-food winkels De retailzomer begint zonnig De zomer begon in de maanden mei en juni voor de non-food retail redelijk zonnig. De omzet van de non-food winkels groeide, Dat geldt ook voor de winkels in meubels, woninginrichting, doe-het-zelf artikelen en keukens. Het consumentenvertrouwen en producentenvertrouwen namen toe. Maar INretail maakte wel enkele duidelijke kanttekeningen hierbij. Lees verder ... |
Lichte groei non food Kengetallen laten wisselende stemmingen zien Na een jaar met corona-maatregelen laten de economische kengetallen wisselende stemmingen zien. De winkels in dhz, die vorig jaar goede cijfers lieten zien, krijgen nu te maken met de gevolgen van de lock down. Tegelijkertijd zien we positieve signalen vanuit het producentenvertrouwen en de koopbereidheid van de consument. Lees verder ... |
Lente! Wat fijn, de zon is weer volop aanwezig en de temperaturen klimmen. We gaan naar buiten en alles krijgt weer kleur. Hier worden we vrolijk van. Van de lockdown met haar beperkende maatregelen en bijb... Lees verder ... |
Bol.com groeit bijna 70 procent Webwinkel bol.com zag haar verkopen in het vierde kwartaal van 2020 met 69,9 procent stijgen. In het derde kwartaal kwam er al 45,6 procent bij. Sinds de corona-uitbraak en de lockdown zijn veel consu... Lees verder ... |
Branchecijfers over 2020 Weinig vertrouwen, maar veel ver-thuizing In de afgelopen weken druppelden recente cijfers over het corona-jaar 2020 binnen uit binnen- en buitenland. Minder faillissementen, een laag consumentenvertrouwen en meer thuiswerken; met als gevolg meer ver-thuizing. Cijfers vanuit Duitsland geven aan, dat ook daar de meubel- en keukenbranches vanaf de zomermaanden in omzet groeiden. Lees verder ... |
Corona-pandemie en ver-thuizing Het jaar 2020 toont grillige cijfers De corona-pandemie, een gedeeltelijke lockdown en het vaker (gedwongen) thuis verblijven, zorgden dit jaar voor grillige cijfers op gebied van het BBP, de (tegenvallende) totale consumentenbestedingen en de (opvallend positieve) bestedingen aan woninginrichting. We zetten de cijfers van het CBS over de eerste drie kwartalen op een rijtje. Lees verder ... |
Gaat circulariteit samen met consumentenvertrouwen?
Het CBS publiceert dat het consumentenvertrouwen nauwelijks is veranderd in september. De koopbereidheid is gelijk gebleven. Consumenten waren minder negatief over de financiële situatie in de komend... Lees verder ... |