![]() |
Niet elke sector profiteert van consumentenuitgaven
Nederlandse consumenten kopen minder spullen en voedsel, maar omdat de prijzen stijgen neemt de omzet nog steeds toe. Dat is nu al vijf kwartalen op een rij het geval. In het tweede kwartaal steeg de ... Lees verder ... |
![]() |
Column Natale Valente Alternatieve financiering Stel, je onderneming heeft te maken met een seizoenspatroon, dus pieken in de omzet. Je koopt je goederen in het buitenland in en moet (een deel) vooruitbetalen. Je werkkapitaalfinanciering is geregel... Lees verder ... |
![]() |
Voorraadproblematiek Waar ondernemers recent nog geconfronteerd werden met te lage voorraden en supply chain problemen (productieproblemen in de exporterende landen, lange vaar- en transporttijden, hoge container- en opsl... Lees verder ... |
![]() |
Uitdagingen en meevallers Voor ondernemers in de dynamische retail- en groothandel voorzien we voor 2023 en 2024 grote uitdagingen, maar ook kansen. Het jaar 2022 werd afgesloten met een recordgroei in omzet voor de non-food ... Lees verder ... |
![]() |
Inflatie een belemmering? Prijsstijgingen, iedereen heeft ermee te maken. Zowel zakelijk als privé is alles duurder geworden in de afgelopen maanden. De energieprijzen hebben in 2022 de inflatie enorm gestuwd. Nu zijn het de v... Lees verder ... |
![]() |
Van ‘just-in-time’ naar ‘just too much’? Iedere retailer verkoopt wat hij inkoopt en daarom zijn goede relaties met leveranciers, als strategische partners in de productie van de handelsvoorraden, noodzakelijk. Toegang tot productiecapacitei... Lees verder ... |
![]() |
Column Natale Valente Financieel van de leg Zondagochtend, in alle vroegte genieten van lekker bruin brood en een goede espresso, gezet zoals vroeger, met een Bialetti Moka Express. De schrijver begint aan zijn column. Bijzonder? Nou, de zon sc... Lees verder ... |
![]() |
Nadenken over noodscenario
Wat nou als je als ondernemer ineens uitvalt Stel, je bent ’s ochtends onderweg naar je bedrijf, maar je komt er nooit aan. Hartstilstand, auto-ongeluk, andere narigheid…. Hoe gaat het op zo’n moment verder met je bedrijf? Weten medewerkers precies wat ze moeten doen? Is je partner op de hoogte van alle ins en outs om de zaak draaiende te houden? Wat nou als je als ondernemer/bedrijfseigenaar ineens ziek wordt en langere tijd niet inzetbaar bent voor het bedrijf, of erger nog, als je onverwacht komt te overlijden? Hoe misbaar ben jij in je bedrijf; stort alles in wanneer jij als ondernemer - tijdelijk of blijvend - wegvalt? Lees verder ... |
![]() |
De kunst van het verleiden
Als ondernemer ben je continue bezig met het verleiden van je klant om een aankoop bij jou te doen. In de huidige economische omstandigheden lijkt dat een hele opgave, een ware kunst. De consument is ... Lees verder ... |
![]() |
Het familiebedrijf (deel IV)
Het ongekende vermogen: de X-factor van het familiebedrijf Familiebedrijven presteren beter dan andere bedrijven, omdat ze vaak minder formeel worden geleid. Ze laten zich niet in een keurslijf van kwaliteitsnormen, quota en controlelijstjes persen, maar nemen ook beslissingen op basis van ervaring en intuïtie. En dat werkt, zo blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door het Erasmus Centre for Family Business, in samenwerking met BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank. In deze vierde aflevering van onze verhalenreeks over familiebedrijven, bespreken we de zachte kant van het familiebedrijf: het ongekende vermogen. Lees verder ... |