[Deel I] Het familiebedrijf: een introductie “Continuïteit van familiebedrijf is onlosmakelijk verbonden met de harmonie in de familie” Het hangt enigszins af van de definitie die je gebruikt, maar feit is dat een groot deel van de ondernemingen in ons land familiebedrijven zijn. Van kleine bedrijfjes tot multinationals, zorgen zij voor meer dan de helft van het BNP en 49% van de werkgelegenheid. Familiebedrijven vragen om een andere manier van kijken naar je bedrijf en je bedrijfsvoering. Natuurlijk is een familiebedrijf in heel veel opzichten niet anders dan ieder ander bedrijf, maar tegelijkertijd spelen er issues en onderlinge verhoudingen een rol die bij niet-familiebedrijven niet aan de orde zijn. Lees verder ... |
Natale Valente De kracht van de financiële ratio’s en hoe ze te gebruiken In mijn vorige column schreef ik over de solvabiliteitsratio. Solvabiliteit geeft aan of jouw onderneming op de lange termijn aan haar verplichtingen kan voldoen. Wil je weten of jouw onderneming in s... Lees verder ... |
Bas Roelofs over circulair ondernemen:
“Niet te veel praten, maar snel helpen naar beweging” De meeste ondernemers weten nog altijd veel te weinig over de circulaire economie en verduurzaming. De goede wil is er veelal wel, maar tegelijkertijd zijn er nog heel wat stappen te maken. Bas Roelofs geeft vanuit CIRCO trainingen over circulair ondernemen en helpt ondernemers aan de voorkant met innovatievraagstukken. “Het gesprek daarover is heel hard nodig.” Lees verder ... |
Column Natale De kracht van de financiële ratio’s Je onderneming laat een sterke groei zien. Dat heeft gevolgen voor je organisatie, ook op financieringsvlak, bijvoorbeeld voor het doen van noodzakelijke investeringen. Hoe zorg je nu voor passende fi... Lees verder ... |
Column Natale De kracht van de alternatieven Natale Valente is werkzaam als regiodirecteur voor NLInvesteert. Als ‘financieringsregisseur’ mobiliseert hij (groei-)kapitaal en ervaring om ondernemers vooruit te helpen. Dit doet hij door ondernemers met financieringsvragen te verbinden met publieke en private investeerders. Lees verder ... |
Column Natale Klanttevredenheid onderzoeken Nu de consumentenbestedingen aan zaken in en om de woning ongekende hoogten evenaren, maken de planning en montagediensten overuren. De omzet van Nederlandse internetverkopers steeg sinds het begin v... Lees verder ... |
Column Natale Fysieke winkels in transitie ‘Leve de man van de SRV, van je hieperdepiep hoeréé.’ Wie kent deze SRV reclame nog? SRV stond voor Samen Rationeel Verkopen en was een samenwerking van melkhandelaren die de rijdende winkel i... Lees verder ... |
Lenco haalt Trede 2 op Prestatieladder Socialer Ondernemen Lenco gelooft in sociaal ondernemen en gelijke kansen en is daarom trots Trede 2 behaald te hebben op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Een bijzondere prestatie, omdat Lenco voor het eerst is doorgelicht en gelijk al op hoog niveau is beoordeeld. Lees verder ... |
Na een onstuimig jaar weer volop uitdagingen De corona pandemie is nog niet voorbij, maar hoe de retailsector omgaat met de structurele en fundamentele veranderingen blijft bepalender voor de toekomst dan de stand van de economie. Het afgelopen ... Lees verder ... |
Column Natale Maak ambassadeurs van je klanten Wat een bijzonder jaar is 2020 toch gebleken. We zijn overvallen door de impact van corona. Opeens werkten we thuis. Hadden we de kinderen om ons heen die digitaal onderwijs moesten volgen. Pakketbezo... Lees verder ... |