De kunst van het verleiden
Als ondernemer ben je continue bezig met het verleiden van je klant om een aankoop bij jou te doen. In de huidige economische omstandigheden lijkt dat een hele opgave, een ware kunst. De consument is ... Lees verder ... |
Het familiebedrijf (deel IV)
Het ongekende vermogen: de X-factor van het familiebedrijf Familiebedrijven presteren beter dan andere bedrijven, omdat ze vaak minder formeel worden geleid. Ze laten zich niet in een keurslijf van kwaliteitsnormen, quota en controlelijstjes persen, maar nemen ook beslissingen op basis van ervaring en intuïtie. En dat werkt, zo blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door het Erasmus Centre for Family Business, in samenwerking met BDO Accountants & Adviseurs en Rabobank. In deze vierde aflevering van onze verhalenreeks over familiebedrijven, bespreken we de zachte kant van het familiebedrijf: het ongekende vermogen. Lees verder ... |
Column Natale Zomer in Nederland Krantenbericht: “Door corona stijgt de werkloosheid in een rap tempo. Ondanks de overheidssteun lukt het ondernemingen niet om al het personeel in dienst te houden.” Het blijkt dat veel jongeren h... Lees verder ... |
Snel en veilig winkelen
De retailsector is al jaren in fundamentele verandering en daar bovenop komt nu de huidige corona crisis. De maatregelen die zijn getroffen om verdere verspreiding af te remmen, raken iedere sector ma... Lees verder ... |
Waarom webshops de sprong naar offline wagen
In de dynamische wereld van retail lijkt het debat tussen online en offline verkoopkanalen nooit te verstommen. Terwijl e-commerce de afgelopen jaren flink aan populariteit heeft gewonnen, zien we een... Lees verder ... |
Duurzaamheid voor kleinere retailers Wie niet groot is, moet extra slim zijn Duurzaamheid is een onderwerp waar iedereen mee aan de slag moet, ook kleinere retailers. Zij hebben echter minder tijd en geld hiervoor dan de grotere spelers in de markt. Wat kunnen zij doen? Een analyse, mede op basis van gesprekken met twee deskundigen. Lees verder ... |
CBS-cijfers vierde kwartaal Ondernemersvertrouwen verbeterd, maar blijft negatief Het ondernemersvertrouwen is begin 2024 enigszins verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar blijft nog steeds negatief. Het laatste kwartaal van 2023 was in het segment recreatie-artikelen, dhz en keukens een duidelijke afname in verkoop en omzetdaling te zien. Het aantal faillissementen nam het vierde kwartaal van 2023 fors toe. Lees verder ... |
Column Natale Op overnamepad Groeiplannen realiseren in 2024? Het jaar is net gestart en biedt weer volop kansen om jouw onderneming te laten groeien. Groei is geen doel op zich, maar een uitkomst. Het stellen van doelen is juist... Lees verder ... |
Wordt true pricing de toekomst?
Hoe zou jij reageren als je een product wilt kopen in de winkel en je bij de kassa hoort dat je meer moet betalen dan de prijs op het etiket? En wat als je hoort dat de prijs die je moet betalen de we... Lees verder ... |
CBS-cijfers derde kwartaal
Meer omzet, maar minder verkopen In het derde kwartaal van afgelopen jaar boekte de detailhandel aanzienlijke groei in omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, volgens het CBS. Ondanks deze positieve ontwikkeling valt op dat de werkelijke verkoopcijfers daarentegen zijn afgenomen. Het is essentieel dat retailers flexibel blijven en zich aanpassen aan de steeds veranderende marktomstandigheden. Lees verder ... |
Column Olaf Service en klantbeleving met AI E-commerce heeft in de afgelopen jaren flink terrein gewonnen op fysieke retail. Zo ligt de omzetindex van webwinkels volgens het CBS in het derde kwartaal van 2023 op 277,9 versus 173,3 in 2019. Een ... Lees verder ... |
Nadenken over noodscenario
Wat nou als je als ondernemer ineens uitvalt Stel, je bent ’s ochtends onderweg naar je bedrijf, maar je komt er nooit aan. Hartstilstand, auto-ongeluk, andere narigheid…. Hoe gaat het op zo’n moment verder met je bedrijf? Weten medewerkers precies wat ze moeten doen? Is je partner op de hoogte van alle ins en outs om de zaak draaiende te houden? Wat nou als je als ondernemer/bedrijfseigenaar ineens ziek wordt en langere tijd niet inzetbaar bent voor het bedrijf, of erger nog, als je onverwacht komt te overlijden? Hoe misbaar ben jij in je bedrijf; stort alles in wanneer jij als ondernemer - tijdelijk of blijvend - wegvalt? Lees verder ... |
Column Natale Een verschuivend landschap Terwijl ik deze column schrijf is Nederland bezig met een politieke verschuiving. Vandaag gaan we stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Wat de uitkomst zal zijn weet ik op het moment van schrijve... Lees verder ... |
Retailen op basis van kennis Thought Leadership biedt retailers nieuwe kansen Retailen op basis van kennis: thought leadership. Hoe werkt dit bij Beter Bed? Wat kunnen andere retailers hiervan leren? Een analyse, mede op basis van gesprekken met marketingprofessor Cor Molenaar en retailbestuurder John Kruijssen. Lees verder ... |