Via deze pagina kunt u zoeken in ons gehele redactionele archief (meer dan 20.000 artikelen!).

Onlangs heeft de redactie alle artikelen in haar archief opnieuw geindexeerd. U kunt nu hieronder kiezen tussen een trefwoord zoekopdracht (in het linkervakje), via onze classificatie (kies een zoekterm in het rechtervakje) of beide.

Er bestaat vooralsnog de mogelijkheid, dat u werkaantekeningen of anderszins incomplete records aantreft. Geleidelijk zullen deze imperfecties uit het archief verdwijnen. De teksten in onze gedrukte uitgaven gelden als 'officile publicatie'.

Standaard zoeken
Klik op uitgebreid zoeken om een specifieke zoek opdracht uit te voeren.
 
Uitgebreid zoeken
 
Zoeken op trefwoord(en)
 

Gevonden in STS 
 
Column Management
Durfkapitaal
De afgelopen jaren zijn de durfkapitalisten opgerukt in de detailhandel, ook in Nederland. Zie Retail Network en Maxeda. De geluiden zijn dat dit nog maar het begin is van een trend. Financiële speci...
Lees verder ...
 
Geweld en agressie in winkel neemt toe
Handreikingen voor een veilige winkel
Winkelcriminaliteit betekent voor de detailhandel een jaarlijkse schadepost van naar schatting 1 miljard euro. Bovendien nemen geweld en agressie in de winkel toe. Zo laat het aantal gewapende overvallen op winkels in de eerste maanden van 2007 een spectaculaire groei zien ten opzichte van dezelfde periode in 2006. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) heeft een aantal handreikingen gemaakt die ondernemers kunnen helpen in hun strijd tegen criminaliteit.
Lees verder ...
 
Veranderende consument eist andere rol winkeliers
Detailhandel moet op de schop
De detailhandel verliest in de nabije toekomst zijn rol als vanzelfsprekende schakel tussen fabrikant en de consument. Tenminste, als de detailhandel niet tijdig innoveert en nieuwe toegevoegde waardes creëert. Dan krijgen andere partijen de kans om de functie van de detailhandel uit te hollen of over te nemen. Dat is de voornaamste conclusie uit een onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
Lees verder ...
 
Retail's Big Show in New York (2)
Klanten in de watten leggen
Klanten verwennen en de meerwaarde van de winkelformule... In het vorige verslag van de Retail's Big Show in New York, de grootste retailhappening ter wereld, gingen we nadrukkelijk in op de 'harde' kant van retailmarketing. Oftewel: hoe kan ik op basis van onderzoeksmateriaal mijn klanten nog meer tevreden stellen? Dit keer de aandacht voor de zachte kant. Hoe kan ik de klant eens lekker verwennen?
Lees verder ...
 
Marketinggoeroe Jos Burgers:
'Klant wil gaten in plaats van boren'
Ondernemers die denken dat klanten alleen maar meer willen voor minder geld, maken een grote denkfout. Volgens marketinggoeroe Jos Burgers willen klanten vaak zelfs meer betalen voor minder product. 'Kijk maar eens naar trostomaten. Kleiner dan gewone tomaten en duurder, maar wel populair. En lingerie. Steeds minder stof, steeds duurder en toch steeds meer vraag. Het gaat erom hoe je het verkoopt. Presentatie.'
Lees verder ...
 
Column Financieel
Eerder stoppen met werken?
De meeste werkers willen graag eerder stoppen met werken. Als werkgever kunt u zich onderscheiden door uw werknemers hierin te faciliteren. Zo kunt u uw werknemers extra laten sparen of gebruik laten ...
Lees verder ...
 
Column Marketing
Wrijving maakt glans
Dezer dagen smaak ik het genoegen met een échte ondernemer te mogen samenwerken. Iemand die zijn eigen succes heeft gemaakt. Die ooit een briljant idee had en dit consequent heeft uitgebouwd tot een ...
Lees verder ...
 
Aantal winkels daalt, vloeroppervlakte stijgt
De trend die voorgaande jaren de detailhandel in zijn greep kreeg, blijft zich herhalen. Het aantal winkels daalt nog steeds. Volgens het onderzoeksbureau Locatus waren er medio vorig jaar ongeveer 0,5 procent minder winkel ten opzichte van 2005. De winkels zijn daarentegen wel een stuk groter, wat op zich ook weer invloed heeft op de gemiddelde winkelvloeroppervlakte. In 2005 bedroeg het totaal nog 25,4 miljoen vierkante meter, in 2006 kwam dat uit op 25,8 miljoen. Deze ontwikkelingen gaan in meer of mindere mate op voor zowel de food- als de non food-branche.
Lees verder ...
 
Column Management
Bureaucratie
Dezer dagen las ik het boek 'Good to Great' van Jim Collins. Het gaat over de vraag: welke zijn de factoren die er toe leiden dat sommige bedrijven veel sneller groeien en veel winstgevender zijn dan ...
Lees verder ...
 
Retail's Big Show in New York toont laatste retailtrends
Klantwaarde wordt opnieuw belangrijk
De creativiteit om klanten extra te verleiden, begint het nu eindelijk te winnen van ketenoptimalisatie. En daarmee breken retailers eindelijk met het marketingdenken uit de jaren tachtig en negentig, toen de aandacht vooral uitging naar kostenvermindering en ketenoptimalisatie. Termen als Efficient Consumer Resonse (ECR) en Electronic Data Interchange (EDI) maakten toen die dienst uit, terwijl het accent nu verschuift naar consumer centric marketing. Oftewel: welke keten slaagt er het beste in om klanten extra te verwennen?
Lees verder ...
 
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | Volgende
 
Gevonden in onze andere uitgaven 
 
   Update coronacrisis
Zeven op 10 ondernemers verwacht coronacrisis te overleven
Zeven op de tien ondernemers verwacht dat hun bedrijf de coronacrisis zeker of waarschijnlijk zal overleven. Twee op de tien kan het nog niet inschatten en éen op de tien verwacht de coronacrisis waarschijnlijk niet te overleven. Dit zijn enkele van de resultaten van de vierde KVK-Flitspeiling onder ruim 1800 ondernemers in de periode van 14 tot en met 24 mei 2020.
Lees verder ...
 
 
   Coronacrisis en het effect op de branche
“Het nieuwe normaal voelt in zijn geheel niet als normaal”
Hoe vergaat het ondernemers in de zonweringsbranche in coronatijden? Waar er in het begin nog enige angst was dat het virus de branche wederom in een crisis, zoals we die net te boven waren, zou storten, blijkt inmiddels dat winkels in zonwering net als bouwmarkten en tuincentra bovengemiddeld goede omzetten draaien in deze tijd. Iedereen heeft het druk, druk, druk… en ondanks de onzekere tijden waarin de wereld verkeert, klinken er vooral positieve geluiden van leveranciers en retailers in onze branche.
Lees verder ...
 
 
   Update coronacrisis
Hornbach klust voor zorgmedewerkers
Hornbach schiet drukke zorgmedewerkers te hulp. Deze mensen zetten zich dag en nacht in voor hun patiënten, waardoor dringende klussen in huis noodgedwongen blijven liggen. Bij de Stichting HORNBACHhelpt wilden ze iets doen voor deze zorgmedewerkers en dus werd er een speciale klusservice op touw gezet.
Lees verder ...
 
 
   Update coronacrisis
FREO: “Corona zorgt voor financiële pas op de plaats”
Uit onderzoek blijkt dat bijna 30% van de Nederlanders zich zorgen maakt over zijn of haar financiële situatie als gevolg van de coronacrisis. In bijna driekwart van de gevallen denken mensen nu extra goed na over hun plannen voor de aanschaf van bijvoorbeeld een nieuwe auto, een verbouwing of een andere grote uitgave in 2020.
Lees verder ...
 
 
   Update coronacrisis
Consumptie tijdens lockdown gemiddeld 19% lager
Nadat op 13 maart in Nederland de intelligente lockdown werd ingesteld, daalden de totale consumptieve bestedingen sterk. De totale bestedingen lagen tijdens de lockdownperiode (gemeten van 13 maart tot 11 mei) gemiddeld 19% lager dan in dezelfde periode van 2019 . Zo meldt ABN AMRO in een publicatie op 20 mei.
Lees verder ...
 
 
   Update coronacrisis
CPB voorspellingen Nederlandse economie
Door de corona-uitbraak is ongeveer 20% van de Nederlandse economie stilgevallen. Modellen geven aan dat het zeker tot eind van 2020 zal duren voordat vooral de grote sectoren weer in de buurt kunnen zijn van hun niveau van vóór de corona-uitbraak. Het dieptepunt van de economische activiteiten ligt naar verwachting in april en mei, in de veronderstelling dat de huidige maatregelen voldoende lang worden nageleefd om het aantal besmettingen op een beheersbaar niveau te houden
Lees verder ...
 
 
   Update coronacrisis
WTO: forse afname internationale handel
De Wereldhandelsorganisatie (WTO) voorspelt voor 2020 een forse afname in internationale handel; de laatste berekeningen wijzen op een krimp van tussen de 13% en 32%. Het feit dat de verwachtingen zo ver uiteenlopen, weerspiegelt de onzekerheid over de lengte en de diepte van de crisis.
Lees verder ...
 
 
   De anderhalve-meter-samenleving
Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland: De corona crisis vergt veel van de verschillende spelers in de retailsector. In deze tijden zien we onder meer een versnelde verschuiving van ...
Lees verder ...
 
 
   Update coronacrisis
IMF: corona ergste crisis sinds de Grote Depressie jaren 30
Het IMF noemt de coronacrisis in recente publicaties de ergste crisis sinds de Grote Depressie uit de jaren dertig. Destijds kromp de economie in de ontwikkelde landen met 16%. Overigens gaat deze vergelijking niet helemaal op; nu ondernemen regeringen massaal actie om de economische gevolgen te beperken en in veel landen bestaan er sociale vangnetten.
Lees verder ...
 
 
   Update coronacrisis
Harde teruggang economie in maart
Volgens berekeningen van het CBS heeft de Nederlandse economie in de tweede helft van maart harde klappen gekregen. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019 kromp de economie met 1,7 procent dit eerste kwartaal.
Lees verder ...
 
 
Vorige | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | Volgende
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken