Update coronacrisis Consumptie tijdens lockdown gemiddeld 19% lager Nadat op 13 maart in Nederland de intelligente lockdown werd ingesteld, daalden de totale consumptieve bestedingen sterk. De totale bestedingen lagen tijdens de lockdownperiode (gemeten van 13 maart tot 11 mei) gemiddeld 19% lager dan in dezelfde periode van 2019 . Zo meldt ABN AMRO in een publicatie op 20 mei. Lees verder ... |
Update coronacrisis WTO: forse afname internationale handel De Wereldhandelsorganisatie (WTO) voorspelt voor 2020 een forse afname in internationale handel; de laatste berekeningen wijzen op een krimp van tussen de 13% en 32%. Het feit dat de verwachtingen zo ver uiteenlopen, weerspiegelt de onzekerheid over de lengte en de diepte van de crisis. Lees verder ... |
De anderhalve-meter-samenleving Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland: De corona crisis vergt veel van de verschillende spelers in de retailsector. In deze tijden zien we onder meer een versnelde verschuiving van ... Lees verder ... |
Update coronacrisis IMF: corona ergste crisis sinds de Grote Depressie jaren 30 Het IMF noemt de coronacrisis in recente publicaties de ergste crisis sinds de Grote Depressie uit de jaren dertig. Destijds kromp de economie in de ontwikkelde landen met 16%. Overigens gaat deze vergelijking niet helemaal op; nu ondernemen regeringen massaal actie om de economische gevolgen te beperken en in veel landen bestaan er sociale vangnetten. Lees verder ... |
Extreem uitdagende tijden Jos Voss, sectorspecialist Retail bij Rabobank Nederland: “Het zijn extreem uitdagende tijden en veel bedrijven worden hard geraakt door het coronavirus. Dit brengt enorme onzekerheid met zich mee. Ve... Lees verder ... |
Column Hoe overleeft uw onderneming Covid-19? Hoe is het in de DHZ branche? In Nederland worden diverse veiligheidsmaatregelen genomen om verspreiding van het virus tegen te gaan. Winkels mogen volgens het kabinet open blijven, mits voldaan wordt... Lees verder ... |
De retail in 2020 De particuliere consumptie blijft naar verwachting ook in 2020 groeien en dat is positief voor de Nederlandse detailhandel. Desondanks maken we ons als Rabobank steeds meer zorgen over het feit dat ve... Lees verder ... |
De markt wacht op niemand... De toekomst van retail is de naadloze digitale integratie van online en offline commercie waarbij de klant volledig centraal staat. Het online aandeel in de retail zal vanuit de internet-gevoeligheid ... Lees verder ... |
Winkelstraat-problemen nemen toe In de eerste helft van dit jaar liep de leegstand van Nederlandse winkelpanden op: van 6,7 procent van het aantal panden begin naar 7,0 procent. Het aantal leegstaande panden steeg daarmee van 14.775 ... Lees verder ... |
Risico’s cybercrime worden steeds groter “DDos-aanval haalt webwinkel urenlang uit de lucht.” De kans dat we deze kop bovenaan een nieuwsbericht zien, groeit elk jaar. Volgens onderzoek nam het aantal DDos-aanvallen in 2018 met 15 procent to... Lees verder ... |