CBS-cijfers vierde kwartaal Ondernemersvertrouwen verbeterd, maar blijft negatief Het ondernemersvertrouwen is begin 2024 enigszins verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar blijft nog steeds negatief. Het laatste kwartaal van 2023 was in het segment recreatie-artikelen, dhz en keukens een duidelijke afname in verkoop en omzetdaling te zien. Het aantal faillissementen nam het vierde kwartaal van 2023 fors toe. Lees verder ... |
CBS-cijfers derde kwartaal
Meer omzet, maar minder verkopen In het derde kwartaal van afgelopen jaar boekte de detailhandel aanzienlijke groei in omzet in vergelijking met dezelfde periode het jaar ervoor, volgens het CBS. Ondanks deze positieve ontwikkeling valt op dat de werkelijke verkoopcijfers daarentegen zijn afgenomen. Het is essentieel dat retailers flexibel blijven en zich aanpassen aan de steeds veranderende marktomstandigheden. Lees verder ... |
Klanten kiezen lokaal Klanten willen de lokale economie graag ondersteunen en bijdragen aan duurzaamheid. Dat blijkt uit onderzoeksrapport ‘De kracht van lokaal’ in opdracht van retail-organisatie EK Retail. Ek Retail ... Lees verder ... |
CBS cijfers over 2023 Dit najaar vertoonde een eerste dip Het jaar 2023 begon nog met een consumptieve groei van ruim 5 procent. In de loop van dit jaar daalden deze bestedingen echter, om in dit najaar uit te komen op een daling met 1,9 procent. Met name ook de woonwinkels -zowel de meubels en het witgoed als dhz en keukens- werden getroffen door deze dip in bestedingen. Lees verder ... |
Niet elke sector profiteert van consumentenuitgaven
Nederlandse consumenten kopen minder spullen en voedsel, maar omdat de prijzen stijgen neemt de omzet nog steeds toe. Dat is nu al vijf kwartalen op een rij het geval. In het tweede kwartaal steeg de ... Lees verder ... |
Retail is topsport Retail is topsport waarin ondernemers moeten inspelen op macro- en sectortrends door continu hun strategie aan te passen, te excelleren in de executie en slim te digitaliseren. De retailsector heeft i... Lees verder ... |
CBS-cijfers over december jl. Woonbranche sluit 2022 goed af Ondanks berichten in de media dat segmenten van de woonbranche ‘in mineur’ zouden zijn, omdat een eind is gekomen aan de spectaculaire groei in de coronajaren, hebben huishoudens in december jl. bijna 10 procent meer besteed dan een jaar eerder, zo blijkt uit CBS-cijfers. Wel werd bezuinigd op het verbruik van energie, maar er werd meer besteed aan duurzame goederen dan in december 2021. Lees verder ... |
CBS-cijfers eerste maanden 2023 Licht herstel consumentenvertrouwen Het consumentenvertrouwen bevindt zich al geruime tijd op een dieptepunt. Momenteel is er echter een licht herstel zichtbaar, blijkt uit CBS-cijfers van de afgelopen maanden. Ook het ondernemersvertrouwen was positief. In het segment dhz en keukens zien we in februari echter een eerste daling ten opzichte van 12 maanden geleden, nadat deze markt jarenlang ‘bijna overspannen’ was. Lees verder ... |
CBS-cijfers over december jl. Woonbranche sluit 2022 goed af Ondanks berichten in de media dat segmenten van de woonbranche ‘in mineur’ zouden zijn, omdat een eind is gekomen aan de spectaculaire groei in de coronajaren, hebben huishoudens in december jl. bijna 10 procent meer besteed dan een jaar eerder, zo blijkt uit CBS-cijfers. Wel werd bezuinigd op het verbruik van energie, maar er werd meer besteed aan duurzame goederen dan in december 2021. Lees verder ... |
Uitdagingen en meevallers Voor ondernemers in de dynamische retail- en groothandel voorzien we voor 2023 en 2024 grote uitdagingen, maar ook kansen. Het jaar 2022 werd afgesloten met een recordgroei in omzet voor de non-food ... Lees verder ... |