![]() |
Kopersprofielen (2) Hoe demografische factoren de winkelkeuze bepalen Elders in dit nummer wordt een analyse gegeven van de verschillende klantprofielen van badkamerconsumenten. Maar wat kun je nu met deze informatie? De keuzes die consumenten maken in winkels zijn zelden willekeurig. Achter elke aankoop schuilt een complex samenspel van persoonlijke factoren, waarbij demografie een doorslaggevende rol speelt. Lees verder ... |
![]() |
Analyse badkamermarkt (3): Hoogste inkomens kopen bij speciaalzaken De afgelopen twee edities en ook de komende edities worden de verkopers van badkamers en -producten nader geanalyseerd en met elkaar vergeleken. Op deze pagina’s kijken we naar de gemiddelde gezinsinkomens van de kopers bij deze ketens. Hoewel het hier gaat over de aankoop van sanitairproducten geeft deze analyse ook weer een aardig beeld van de positionering van retailers. Lees verder ... |
![]() |
Profielen van keukenketens (7): Klanten KeukenKampioen spelen op ‘safe’ KIM• maakt in een serie analyses profielschetsen van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op de jaarlijkse onderzoeken die Qudata naar onder andere deze markt doet. In deze artikelen vergelijken we een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Eerder namen we Ikea, Superkeukens, Keukenconcurrent, Brugman Keukens, Bruynzeel en Mandemakers Keukens onder de loep; op deze pagina’s een analyse van een andere tak aan de DMG-boom, een andere icoon onder de keukenretailers: KeukenKampioen. Lees verder ... |
![]() |
Profielen van keukenketens (4): Brugman-klanten gaan voor veilig KIM• maakt in een serie analyses profielschetsen van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op basis van de jaarlijkse onderzoeken van Qudata. In deze artikelen vergelijken we een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Eerder namen we Ikea, Superkeukens en Keukenconcurrent onder de loep; in deze editie kijken we naar weer een DMG-formule: Brugman. Lees verder ... |
![]() |
Profielen van keukenketens (2) Niet alleen Jan Modaal koopt bij Superkeukens De komende maanden gaat KIM• in een serie analyses profielschetsen maken van de belangrijkste keukenverkopers in ons land. Deze zijn gebaseerd op basis van de jaarlijkse onderzoeken die Qudata naar onder andere deze markt doet. In elk van deze artikelen vergelijken we een retailer met het gemiddelde van alle retailers. Op deze manier worden de karaktereigenschappen van onze collega’s duidelijk. In deze editie: Superkeukens. Lees verder ... |
![]() |
De eerste cijfers over 2021 Vertrouwen herstelde, maar winkels zijn dicht Gedurende het corona-jaar 2020 herstelden zowel het consumentenvertrouwen als de koopbereidheid. Het sluiten van ‘niet-essentiële’ winkels op 15 december was echter een nieuwe rem op de consumentenbestedingen. Ook verschoven verkopen van gesloten showrooms naar winkels met afhaalpunten. De eerste cijfers over begin 2021 van het CBS en Qudata op een rijtje... Lees verder ... |
![]() |
Onderzoek naar grootste douche-ergernissen Het onderzoek Achter gesloten badkamerdeuren van hansgrohe onthult de grootste douche-ergernissen van Nederlanders. Met stip op 1 met 40% staat de daling van de watertemperatuur omdat iemand anders in huis de kraan aan zit. Ook een te zachte straal stemt Nederlanders absoluut niet blij, zeker 32% ergert zich hieraan. Lees verder ... |
![]() |
Aandelen retailers apparatuur verschuiven licht Het marktaandeel in aantallen van keukenspeciaalzaken bij de verkoop van inbouwkeukenapparatuur is het afgelopen jaar gedaald van 54,9 procent naar 51,8 procent ten opzichte van het vorige jaar. Het marktaandeel bij de verkoop van vrijstaande apparatuur is daarentegen iets gestegen (30,3 procent in 2020 en 31,4 procent in 2021). Lees verder ... |
![]() |
Kenmerken keukenverkopers Ikea wordt gewaardeerd om de prijs In de onderzoeken die Qudata sinds 2014 doet naar de keukenmarkt wordt de kopers van keukens een aantal vragen voorgelegd over waar men deze keuken heeft gekocht. Zo wordt er gevraagd waarom men zijn keuken daar heeft gekocht. De antwoorden zijn de basis van deze artikelen, een vorig artikel over dit onderwerp is vorig jaar mei gepubliceerd in KIM•. Lees verder ... |
![]() |
Onderzoek Luxaflex Derde Nederlanders waardeert thuiszijn meer dankzij lockdown Ondanks dat we dit jaar met z’n allen verplicht meer thuisblijven, vindt meer dan driekwart (78%) van de Nederlanders het nog steeds heerlijk om thuis te komen. Sterker nog, een derde (32%) is het thuiszijn door de lockdown zelfs meer gaan waarderen. Lees verder ... |