Algemene voorwaarden Feruzzi bv |
| |
| Artikel 1. Definities |
1. | Onder de opdrachtgever wordt verstaan degene die de opdracht voor de
werkzaamheden heeft verstrekt. |
2. | Onder opdrachtnemer wordt verstaan Feruzzi BV. |
3. | Onder opdracht wordt verstaan het verzoek van de opdrachtgever aan de
opdrachtnemer om tegen betaling werkzaamheden te verrichten. |
4. | Onder werkzaamheden word verstaan al hetgeen de opdrachtnemer ten behoeve
van de opdrachtgever, binnen het kader van de door deze met het oog op
diens belangen verstrekte opdrachten, maakt en/of onderneemt c.q. doet
maken en/of ondernemen. |
5. | Onder offerte wordt verstaan de in meer of mindere mate gespecificeerde
werkzaamheden en de begroting van de aan die werkzaamheden verbonden kosten. |
| |
| Artikel 2. Afwijkende voorwaarden |
1. | Deze voorwaarden gelden voor alle offertes en overeenkomsten, alsmede
de daaruit voortvloeiende leveringen en werkzaamheden van de opdrachtnemer. |
2. | Afwijkingen en aanvullingen van de onderhavige voorwaarden zijn slechts
bindend indien en voor zover die tussen partijen uitdrukkelijk en schriftelijk
zijn overeengekomen. |
3. | Bij samentreffen van de door opdrachtgever gehanteerde algemene voorwaarden,
zoals uniforme inkoopvoorwaarden, en de onderhavige voorwaarden zullen
deze laatste prevaleren. |
4. | Door de opdrachtgever gehanteerde c.q. van toepassing verklaarde voorwaarden,
die in strijd zijn met deze voorwaarden, kunnen niet worden erkend, tenzij
zij door de opdrachtnemer schriftelijk voor akkoord zijn verklaard. |
| |
| Artikel 3. Offertes |
1. | Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte zelf
anders is vermeld. |
2. | Desgevraagd zal de opdrachtnemer voor de aanvang van de werkzaamheden
een offerte aan de opdrachtgever ter goedkeuring voorleggen. |
3. | Overschrijdingen van offertes tot 10% worden als begrotingsrisico door
de opdrachtgever geaccepteerd en behoeven dan ook niet als zodanig te worden
gemeld. |
4. | Overschrijdingen van offertes als gevolg van verkoop- en andere condities
van leveranciers en andere door opdrachtnemer ingeschakelde derden, gelden
niet als overschrijding, ook niet als die condities niet apart in een offerte
zijn opgenomen, omdat die condities geacht worden niet alleen aan de opdrachtgever
bekend te zijn, maar ook van het begin af aan -voor zover daarmee in overeenstemming-
van de onderhavige voorwaarden deel uit te maken. |
| |
| Artikel 4. Prijzen, leveringen en betalingen |
1. | Alle prijzen zijn exclusief BTW en eventuele verzend-, transport- en
portokosten, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. |
2. | De opdrachtnemer is gerechtigd om prijswijzigingen die zijn opgetreden
nadat offerte is gedaan met de opdrachtgever te verrekenen. |
3. | Alle leveringen worden geacht te zijn geschied ter plaatse waar de opdrachtnemer
is gevestigd. |
4. | Alle betalingen dienen aldaar op een door de opdrachtnemer aan te wijzen
rekening te geschieden. |
| |
| Artikel 5. Opdrachten en wijzigingen |
1. | Een opdracht wordt door de opdrachtnemer aanvaard door hetzij de aanvaarding
schriftelijk aan de opdrachtgever te bevestigen, hetzij met de uitvoering
van de werkzaamheden aan te vangen. |
2. | De opdrachtgever is door en vanaf de verstrekking van de opdracht gebonden. |
3. | De opdrachtnemer is door en vanaf de aanvaarding van de opdracht gebonden. |
4. | Wijzigingen in de opdracht, nadat deze is verstrekt, dienen door de opdrachtgever
tijdig en schriftelijk aan de opdrachtnemer te worden gemeld. Worden de
wijzigingen mondeling opgenomen, dan is het risico voor de opdrachtgever. |
5. | De eventuele meerkosten ten gevolge van wijzigingen in de opdracht komen
ten laste van de opdrachtgever. |
6. | Wijzigingen in de opdracht kunnen tot gevolg hebben dat de overeengekomen
levertijd door de opdrachtnemer buiten zijn verantwoordelijkheid wordt
overschreden. |
| |
| Artikel 6. Relatiebeheer |
1. | Indien de opdrachtnemer het nodig acht na afloop van een contact met
de opdrachtgever daarvan een verslag, contactrapport of schriftelijke bevestiging
op te stellen, en de opdrachtgever naar aanleiding van het verslag, contactrapport
of schriftelijke bevestiging niet binnen vier dagen na toezending daarvan
heeft gereageerd, wordt de inhoud daarvan als juist en volledig aangemerkt
en zijn opdrachtgever en opdrachtnemer aan de inhoud daarvan gebonden. |
| |
| Artikel 7. Inschakeling derden |
1. | Indien zulks naar het oordeel van de opdrachtnemer redelijkerwijs noodzakelijk
is voor een goede vervulling van een opdracht, dan wel uit de aard van
de opdracht voortvloeit, is de opdrachtnemer gerechtigd om namens en voor
rekening van de opdrachtgever derden opdracht tot levering of anderszins
terbeschikkingstelling van goederen en/of diensten te geven. |
| |
| Artikel 8. Betalingstermijn |
1. | Betaling dient, onverminderd het in de volgende leden bepaalde, te geschieden
binnen de in de factuur aangegeven termijn en bij gebreke van een dergelijke
termijn binnen veertien dagen na factuurdatum. |
2. | Deelfacturering is ten allen tijde mogelijk, tenzij zulks uitdrukkelijk
schriftelijk is uitgesloten. Uitsluiting van het recht van deelfacturering
kan echter nimmer de in de navolgende leden genoemde kosten betreffen. |
3. | Commercialproductie-, mediakosten en overige kosten, voor zover dat bij
deze laatste kosten uitdrukkelijk in de offerte of in de opdrachtbevestiging
wordt aangegeven, dienen door de opdrachtnemer van de opdrachtgever te
zijn ontvangen vóór het tijdstip, waarop de opdrachtnemer tot betaling
van deze kosten verplicht is. |
4. | Porto- en andere verspreidingskosten voor postreclamezendingen dienen
voor verzending/verspreiding door de opdrachtnemer van de opdrachtgever
te zijn ontvangen. |
5. | De opdrachtnemer is, ongeacht de overeengekomen betalingsconditie(s),
gerechtigd tot zekerheid voor de betaling een door hem goedgekeurde bankgarantie
van de opdrachtgever te verlangen. |
6. | Indien de opdrachtgever niet binnen de afgesproken termijn aan zijn betalingsverplichting
jegens de opdrachtnemer voldoet, is hij -zonder dat voorafgaande sommatie
en ingebrekestelling vereist is- in verzuim en is hij rente over het factuurbedrag
verschuldigd vanaf de dag, waarop de factuur betaald had moeten zijn. Deze
rente bedraagt voor elke maand (of gedeelte daarvan) van de overschrijding
van de betalingstermijn een twaalfde gedeelte van de op het moment van
facturering geldende wettelijke (handels)rente plus 2%. |
7. | Alle kosten, zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke, met betrekking
tot de invordering van het door de opdrachtgever verschuldigde en niet
tijdig betaalde gemaakt, zijn voor rekening van de opdrachtgever, als bewijs
van de verschuldigdheid van deze kosten voldoet overlegging van de desbetreffende
facturen; deze kosten worden op minimaal 15% van het betrokken factuurbedrag
gefixeerd en zullen ten minste € 500,00 per vordering bedragen. |
| |
| Artikel 9. Opschorting, staking en ontbinding |
1. | De opdrachtnemer is gerechtigd de verdere uitvoering van de opdracht
op te schorten c.q. te staken, indien de opdrachtgever de betalingscondities
niet in acht neemt en/of in gebreke blijft met het stellen van de verlangde
bakgarantie. Bij opschorting of staking der werkzaamheden zijn alle aan
de opdrachtgever door de opdrachtnemer overgedragen rechten ook opgeschort
danwel gestaakt en is het de opdrachtgever niet toegestaan aan hem ter
beschikking gestelde ontwerpen of andere leveringen te gebruiken totdat
de opdrachtgever aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. |
2. | Bovendien is de opdrachtnemer gerechtigd de tussen hem en de opdrachtgever
bestaande overeenkomsten, voor zover deze nog niet zijn uitgevoerd, zonder
rechterlijke tussenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever niet tijdig
of niet behoorlijk voldoet aan de verplichtingen, die voor hem uit enige
met de opdrachtnemer gesloten overeenkomst voortvloeien, als mede in geval
van faillissement of surséance van betaling van opdrachtgever of bij stillegging
of liquidatie van diens bedrijf. |
3. | De gevolgen van opschorting, staking en/of ontbinding komen
volledig voor rekening en risico van de opdrachtgever. Opdrachtnemer is
niet gehouden tot vergoeding van daaruit voortvloeiende schade aan opdrachtgever. |
4. | Opschorting, staking en/of ontbinding laten de betalingsverplichtingen
voor de reeds verrichte werkzaamheden onverlet. Daarenboven is de opdrachtnemer
alsdan gerechtigd van de opdrachtgever te vorderen vergoeding van schade,
kosten en interesten veroorzaakt door de wanprestatie van de opdrachtgever
en de ontbinding van de overeenkomst, daaronder begrepen het door de opdrachtnemer
gederfde inkomen. |
| |
| Artikel 10. Levertijden |
1. | De opgegeven levertijden gelden slechts bij benadering. Tenzij uitdrukkelijk
schriftelijk anders is overeengekomen, neemt de opdrachtnemer ten aanzien
van de afgesproken levertijden geen enkele garantie op zich en geeft niet-tijdige
levering de opdrachtgever geen recht op schadevergoeding; ontbinding van
de overeenkomst of niet-nakoming van enige verplichting jegens de opdrachtnemer. |
2. | De opdrachtgever is gehouden al datgene te doen en/of na te laten, dat
nodig of wenselijk is om een tijdige en juiste levering door opdrachtnemer
mogelijk te maken, zulks in het bijzonder door het tijdig aanleveren van
volledige, deugdelijke en duidelijke gegevens, informatie en benodigde
materialen. |
3. | Indien de opdrachtnemer door het niet voldoen door opdrachtgever aan
de in het voorgaande artikellid opgenomen verplichting of door een gewijzigde
of foutieve opdracht en/of briefing meer of andere werkzaamheden te verrichten,
zullen deze werkzaamheden apart door opdrachtgever worden voldaan. |
4. | De opdrachtnemer is pas in verzuim nadat hij schriftelijk en uitdrukkelijk
door de opdrachtgever in gebreke is gesteld. De aansprakelijkheid voor
schade ten gevolge van de overschrijding van een uitdrukkelijk overeengekomen
en gegarandeerde levertermijn is uitdrukkelijk beperkt tot de factuurwaarde
van hetgeen geleverd had moeten worden door de opdrachtnemer. |
| |
| Artikel 11. Zorgplicht |
|