WindowFashion, een nieuwe vakbeurs voor zonwering
 
Impuls voor de Nederlandse zonwering- en rolluikbranche
Nederland krijgt weer een échte beurs voor zonwering, rolluiken en raamdecoratie. In februari 2005 moet het Expo Center in Houten vol staan met de nieuwste knikarmschermen, markiezen, jaloezieën en rolluiken. Als klap op de vuurpijl zal ook de prijsuitreiking van Zonvakker van het Jaar op de beursvloer plaatsvinden.
 
Window Fashion is de naam van de nieuwe Nederlandse beurs voor rolluiken, binnen- en buitenzonwering. Een vakbeurs, met als extraatje een dag voor de consument. De organisatie is in handen van International Exhibition Partners (IEP), onderdeel de Britse beursgenoteerde ExpoMedia-groep, een wereldwijde speler op het gebied van congressen, beurzen en evenementen. Voor de organisatie van deze vakbeurs is de organisatie de samenwerking aangegaan met Zonvak Magazine. Ook branchevereniging Romazo steunt dit langverwachte initiatief. WindowFashion 2005 vindt plaats van 27 februari tot en met 1 maart in het Expo Center in Houten, een professionele accommodatie met ruim 9.000 m2 vloeroppervlakte en gratis parkeergelegenheid.

Zonweringland zonder zonweringbeurs
Nederland is een zonweringland bij uitstek. Vrijwel nergens in Europa wordt relatief zoveel zonwering ontwikkeld en verhandeld als in ons kouwe kikkerlandje. Toch is het al vijf jaar geleden dat de laatste zonweringbeurs binnen de landsgrenzen doorgang vond. Begin jaren '90 zette Edwin Laan voor het eerst een Nederlandse vakbeurs voor zonwering en rolluiken op poten. Deze beurs, SunExpo, bleek duidelijk te voldoen aan een vraag en groeide in zeer korte tijd uit tot een branchebreed gedragen evenement. Helaas raakte de beurs door wisselingen in de organisatie en een ongelukkige timing eind jaren '90 in het slop. Na de editie 1999 viel het doek voor SunExpo. Zes jaar later volgt dit initiatief, een vakbeurs met een eigentijds karakter: 'Een gewone beurs als marktplaats voldoet niet meer', legt directeur Tom Bey van beursorganisor IEP uit. ' De huidige beurzen focussen zich op een gericht onderwerp en doelgroep, waarbij zakendoen, netwerken en kennisoverdracht via korte seminars de belangrijkste pijlers zijn. Bij dit beursconcept wordt hieraan marktvergroting toegevoegd door een consumentenkijkdag in samenwerking met de Woonkrant van dagblad De Telegraaf.'

Trends signaleren
IEP is een jong bedrijf met ervaren beursorganisatoren, dat de nieuwe trends in de beurzenmarkt signaleert: 'Een trend is dat grote beurzen uit raken', zegt Tom Bey. 'Deelnemers willen gericht zaken doen. Dat biedt ruimte voor niche-beurzen. Het onderwerp binnen- en buitenzonwering, rolluiken en raamdecoratie is niet aantoonbaar aanwezig in Nederland op beurzengebied. Bij navraag binnen de branche bleken veel partijen enthousiast te reageren op het nieuwe initiatief.'

Consumentendag
Op zondag 27 februari 2005 zal de beurs geopend zijn voor de consument. Op deze dag kunnen leveranciers de eindgebruiker ontmoeten, nieuwe collecties voor het komend seizoen presenteren en de laatste trends tonen. Voor de aankondiging van deze consumentendag werkt de organisatie samen met dagblad De Telegraaf, dat in de Woonkrant redactionele aandacht zal besteden aan de beurs. Ook komen er in de Telegraaf advertenties van de exposanten.

Seminars
In samenwerking met Zonvak Magazine en met brancheorganisaties wordt tijdens de vakdagen een aantrekkelijk seminarprogramma samengesteld, waarin nieuwswaardige thema's, actuele onderwerpen en trends worden toegelicht door deskundigen. Denk bijvoorbeeld aan daglichttechniek, energieprestatie van gebouwen, veiligheid, branding, E-commerce, winkelformules en commerciële samenwerking, intelligente besturingssystemen, trends in woonmode en de toenemende concurrentie om vestigingsplaatsen. Zonvak Magazine zal voorafgaande aan de beurs ook de officiële beurscatalogus uitbrengen met gegevens over exposanten en noviteiten. Als abonnee van Zonvak krijgt u deze catalogus automatisch toegestuurd.

Eigen platform
De eerste reacties in de branche waren enthousiast, merkten Tom Bey en project manager Merel Bunnik, samen verantwoordelijk voor de invulling van Window Fashion: 'Een eerste inventarisatie heeft ons allerlei positieve reacties opgeleverd en een hoop tips om de beurs in een klap goed neer te zetten. Eén daarvan was de consumentendag op zondag. Een nieuwe toevoeging aan het beursconcept waar ook de deelnemers zich op aan moeten passen, bijvoorbeeld door hostessen in te zetten om hun nieuwste producten en collecties tonen en uitleggen, in plaats van verkopers.' Ook Branchevereniging Romazo is verheugd over de plannen voor Window Fashion. "We vinden het een goed initiatief, zeker omdat het gaat om een zelfstandige zonweringbeurs", zegt branchemanager Muriël van der Wal. "Daar ligt toch al jaren een leemte. De Nederlandse zonwering- en rolluikenbranche krijgt een eigen platform en daar is gezien de historie ook behoefte aan. De vakbeurs Polyclose in België heeft daaraan wel invulling gegeven, maar bij onze leden leeft toch de wens voor een specifiek Nederlandse zonweringbeurs."

Gunstig tijdstip
Window Fashion vindt plaats van 27 februari tot en met 1 maart. Volgens Merel Bunnik een uitstekend moment voor een zonweringbeurs: 'In de wintermaanden heeft de zonvakker het wat rustiger. Een mooi tijdstip om vlak voor het nieuwe seizoen zich te informeren over de nieuwste trends en collecties voor het komende zomerseizoen. Daarnaast zullen ook de productgroepen, die toenemend aanvullend zijn voor de Zonvakker, zoals parketvloeren, tapijten e.d. ook op de beurs vertegenwoordigd zijn.'

Voortvarende start
Aan IEP-directeur Bey ten slotte de vraag wat er de komende maand gaat gebeuren: 'De komende maand is voor ons de lanceringsmaand. Dat betekent dat wij ons zullen bezighouden met een deelnemerscampagne, waarbij brochures worden verstuurd, de website wordt ontworpen en online wordt gezet, nieuwsbrieven zullen worden verstuurd, advertenties in relevante vakbladen worden geplaatst, en natuurlijk persoonlijke gesprekken met de grote spelers uit de branche worden gevoerd. Verder bereiden we ons voor op de samenwerking met de Telegraaf. Leuk detail voor exposanten: deelnemen aan de beurs betekent een gratis advertentie in de beursspecial die door Zonvak wordt gemaakt, en een advertentievak op de beursadvertentie in de Woonkrant van De Telegraaf.'
















Zonvakker van het Jaar
Ook dit jaar zal weer een drietal detaillisten uit de branche strijden om de titel 'Zonvakker van het Jaar'. De eerste kandidaten hebben zich reeds gemeld! Zonvak Magazine organiseert dit evenement sinds 1993 en reikt de prijs jaarlijks uit aan de zonweringspecialist die zich op een positieve manier onderscheidt van collega-bedrijven. Eerdere winnaars haalden aantoonbaar commercieel voordeel uit hun verkiezing. Zonvak Magazine heeft besloten de feestelijke prijsuitreiking met borrel plaats te laten vinden tijdens Window Fashion.


 
 
◀ Terug Delen
 
ZVM• Zonvak Magazine | 2004 - juni | Pagina(s) 32, 33
Categorie: Vakbeurzen
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken