'Alles is beter dan weggooien'
 
Ted van Hintum van Wecycle
Inleveren is terugkrijgen. Onder dat motto zorgt de stichting Wecycle ervoor, dat oude elektrische apparaten en kapotte (spaar)lampen – ook wel genoemd e-waste – wordt ingezameld en gerecycled. Waarmee ingeleverde e-waste een nieuw begin kan maken; door apparaten te recyclen tot nieuwe grondstoffen, kunnen immers weer nieuwe producten gemaakt worden.

Wij spraken met Ted van Hintum, manager corporate communicatie bij Wecycle, over het belang van recyclen en de belangrijke rol van onder meer bouwmarkten in dat proces.
 
“Wij werken voor 1.750 producenten en importeurs van e-apparaten en lampen, georganiseerd in zes opdrachtgevende stichtingen; witgoed, bruingoed, elektrische gereedschappen, ict-apparaten, energiezuinige verlichting en de stichting voor alle andere categorieën. Wecycle is een non-profitorganisatie die zorgt voor de inzameling en recycling van alle e-waste. Onze belangrijkste inzamelkanalen zijn de gemeenten in ons land, waarvan 75% met ons samenwerkt en alle relevante retail, zoals wit- en bruingoedwinkels, electronicazaken, woonwinkels, supermarkten en bouwmarkten.”

Ouders en kinderen
Wecycle haalt alles, overal op. Daarnaast zorgen zij voor de communicatie richting zowel consumenten als winkeliers en gemeenten. Die eerste categorie moet immers bewogen worden hun e-waste inderdaad in te leveren bij de aangesloten winkels en gemeenten. Van Hintum noemt de recente bouwmarkt-campagne als mooi voorbeeld. Mensen die e-waste inleveren bij de deelnemende bouwmarkten krijgen een speciaal hiervoor door Naomi Tieman geschreven kinderboek met de titel ‘Een hele klus!’ Via het verhaal in dit boek leren kinderen op spelende wijze over klussen, samenwerking en recycling. Enorm, Formido, Gamma, Hornbach, Hubo, Kluswijs, Multimate, Carpentier, DHZ Tempel, Bouwhof en Praxis doen mee. “De bouwmarktcampagne is gericht op kinderen in de basisschoolleeftijd groep 5-6. Educatie is heel belangrijk, bovendien bereik je via kinderen ook hun ouders. 90.000 exemplaren hebben we laten maken van het boek. Hierin is op een natuurlijke manier onze boodschap verweven; afgedankt gereedschap moet je niet weggooien, maar inleveren voor recycling. We hopen kinderen het besef bij te brengen, dat spullen ergens van worden gemaakt. Als je iets maakt heb je grondstoffen nodig, die haal je uit de natuur, maar dat houdt een keer op. Daarom is het belangrijk om te recyclen, zodat je de wereld minder belast en producten kunt blijven gebruiken. Via in dit geval een kinderboek proberen we spelenderwijs de circulaire economie voor het voetlicht te brengen.”

Inwerpopening
Los van de nieuwste campagne van Wecycle, spelen bouwmarkten sowieso een essentiële rol als inleverpunt voor e-waste. “Er werken zo’n 900 bouwmarkten samen met Wecycle. Daarmee hebben we landelijke dekking. Het is belangrijk dat ook vanuit de winkel consumenten worden gestimuleerd hun oude apparaten in te leveren wanneer ze nieuwe producten kopen. Oud voor nieuw noemen we dat (zie ook kader, red.). Inleveren moet vooral makkelijk zijn. We weten dat er nog steeds heel veel in de vuilnisbak verdwijnt. Wat dat betreft is de vuilnisbak onze grootste vijand. Het wordt wel minder, maar is nog steeds (te) veel. Uit kliko-analyses weten we, dat er zo’n één tot anderhalve kilo p.p., ofwel 15 - 25 miljoen kilo e-waste per jaar in de gewone vuilniszak verdwijnt.” Van Hintum ziet het als ‘potentie’. Er valt nog genoeg in te zamelen door Wecycle. Juist daarom is gemak cruciaal. “Reden waarom we veel investeren in infrastructuur en communicatie. En tevens goed kijken naar kostenefficiëntie. Met sommige gemeenten hebben we pilots gedaan met bakken op straat. Maar het werkte niet echt. Enerzijds omdat de vraag altijd is: ‘wat is de ideale grootte van de inwerpopening’. Past er van alles niet in, dan wordt het ernaast gezet of verdwijnt het alsnog in de prullenbak. En een ander probleem was diefstal. Mensen die probeerden met een ijzeren kledinghaakje de gebruikte apparaten eruit te halen.”

Voordeel bouwmarkt
Het is één van de voordelen van de inleverbakken bij de bouwmarkt. Omdat deze winkels letterlijk fysiek meer ruimte hebben, zijn de bakken groter en daarmee ook de inwerpopening. Niet geheel onlogisch: bij de bouwmarkt willen mensen vaak grotere dingen, zoals een boormachine, inleveren. “We hebben onderzoek laten doen, om na te gaan wie wat waar het liefst inlevert. Voor het inleveren van gereedschappen is de bouwmarkt een heel natuurlijke plek.” Blijkbaar kiezen mensen er bewust of onbewust dus voor in te leveren bij het soort winkel waar een apparaat ook gekocht is.

Het waren ook de bouwmarkten (meer specifiek; de Gamma) die in 2012 als eerste een inleverbak in de winkel zetten in het kader van ‘oud voor niets’. Van Hintum: “Het is voor winkels belangrijk om traffic te genereren naar hun winkel. Je merkt ook dat mensen steeds meer verwachten dat een winkel die inleverfaciliteit biedt. De traffic naar de winkel is na de crisis weer op gang gekomen, maar we merken dat mvo voor winkels ook een steeds grotere rol speelt. Ze willen niet alleen verkopen, maar de circulaire economie ondersteunen. Inleverbakken zijn daar een uiting van.”

Van bijzonder naar normaal
Was het vroeger nog bijzonder wanneer je als retailer de mogelijkheid bood oude apparaten in te leveren, tegenwoordig is het eerder andersom. Wordt het raar gevonden wanneer je als winkel geen faciliteiten voor recyclen biedt. “Het is niet meer bijzonder als je het hebt, vooral gek als je het niet hebt. Als het gaat om het meedoen met acties, zagen we vaak dat in eerste instantie vooral kleinere ondernemers meededen. Die zien het als een kans, een mogelijkheid zich te onderscheiden. En als het klein begint, wordt het vanzelf groot. We zien dat inzameling van elektrische apparaten bij bouwmarkten is toegenomen. Met campagnes proberen we dit vast te houden en mogelijk uit te breiden.” Van Hintum haalt een onderzoek aan dat Wecycle een paar jaar geleden liet uitvoeren. Hoeveel stuks gereedschap hebben mensen ongebruikt thuis liggen. Voor ‘je weet maar nooit’. Het aantal blijkt niet gering: zo’n 5,8 miljoen stuks elektrisch gereedschap liggen ongebruikt in de Nederlandse huishoudens op de plank.
“Ook daarom is het goed mensen af en toe weer even bewust te maken. Dat inleveren ook een goede optie is.”

Keuze-opties
Het is belangrijk dat consumenten weten dat ze een keuze hebben. “Je kunt een oude boor- of schuurmachine natuurlijk weggeven of doorverkopen, prima, dat betekent verlenging van de levensduur. Of je brengt ‘m weg voor reparatie. Ook goed. Alles is beter dan weggooien. In dat kader hebben we een platform gelanceerd: watismijnapparaatwaard.nl. Om mensen die in eerste instantie niet denken aan recyclen te laten weten dat inleveren voor recyclen ook een optie is. Is je apparaat niet meer te repareren en lukt verkopen niet? Gooi het dan niet weg, maar lever het in.”

“Natuurlijk is nul e-waste het mooiste maar dat is voorlopig heel lastig. Het fijnmazige inlevernetwerk bij gemeenten en winkels in Nederland, is landelijk dekkend. We hebben zo’n beetje alle supermarkten, wit- en bruingoedwinkels, bouwmarkten, , tuincentra, woonwinkels en elektronicawinkels. We zitten in totaal op ca 10.000 inleverpunten in Nederland.
Nu ligt de focus op samen met gemeenten en winkels, mensen te stimuleren gebruik te maken van de beschikbare inzamelkanalen om e-waste in te leveren.”

Pick-up service
Een ander speerpunt is de ‘Wecycle Premium Pick-up service’. Wanneer bedrijven bij consumenten thuis een groot apparaat zoals een afwasmachine, droger of koelkast komen afleveren, dan nemen ze het oude exemplaar vaak mee. Het is niet verplicht ook andere apparaten in te nemen, maar dat doen de 150 Premium Pick-up Partners wel. Boormachine, een föhn, een oud mobieltje, ze nemen alles meteen mee. Voor de consument natuurlijk heel makkelijk. Er wordt bij de bezorging gevraagd of er nog meer is om in te leveren. En dan is er ook tijd om even rondje door het huis te maken. Zo creëren we een moment om mensen daar even bewust mee bezig te laten zijn. Met als belangrijkste plus: gemak dient de mens.” De eerste landelijk opererende pick-up partner van Wecycle is BCC. Er worden momenteel ook volop gesprekken met andere bedrijven gevoerd. “Een service die toekomstperspectief biedt. We maken gebruik van de logistiek die er al is, hoeven er niet apart voor te rijden, waardoor we onze CO2 footprint niet onnodig vergroten.” De Raad Nederlandse Detailhandel, Thuiswinkel.org en Uneto-Vni ondersteunen de service.

Besef vergroten
De focus bij Wecycle ligt op inzamelen, inzamelen en inzamelen. Het besef bij de consument vergroten dat ze niets moeten weggooien. “Dan gooi je grondstoffen weg. Als het eenmaal bij het restafval zit, is het verloren. Het maakt mij niet uit waarom mensen inleveren: of het is om de grondstoffen te besparen of het milieu te ontzien, omdat het zo hoort of omdat de buurman het ook doet. Elke reden is goed, als ze maar inleveren…..”
 
 
Delen
 
 
Relevante publicaties
Vertaal via Google
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken