Polare: 'grootdenken' in een krimpende markt
 
Speciaalzaak gebaat bij authenticiteit
De boekwinkelketen Polare was de laatste maanden volop in het nieuws. Het faillissement eind februari vormt een voorlopig laatste hoofdstuk in deze soap, dat startte met de fusie tussen DeSlegte en Selexyz. Een verhaal over grootste plannen in een krimpende markt.
 
De eigenaren van de Slegte namen in het voorjaar van 2012 het failliete Selexyz over. De bedoeling was om beide formules samen te voegen, daardoor kosten te besparen en toch te kunnen beschikken over extra verkooppunten. Aldus geschiedde en werd in 2013 de nieuwe formule Polare landelijk uitgerold.
Ambitieuze plannen in een boekenbranche die het al niet makkelijk heeft: de afzet daalde in 2013 met 8,3 procent. In het totaal daalde de boekenverkoop de afgelopen vijf jaar met bijna 20 procent.

Vaste prijzen
Het afgelopen najaar bleek Polare niet bij machte aan de betalingsverplichtingen aan het Centraal Boekhuis te voldoen. Daarmee laaide de discussie weer op over de vaste prijzen die winkels aan het Boekhuis moeten betalen voor boeken. Al jarenlang wordt er in de sector gewerkt met een basisprijs waarvan de winkeliers niet af mogen wijken. Behalve Bol.com. Hiermee heeft het Boekhuis een aparte prijsafspraak gemaakt. Dat zette kwaad bloed in de sector.
Bovendien is het al jaren een doorn in het oog van veel ondernemers dat er een minimaal aantal boeken afgenomen moet worden. Verkoop je die niet, dan zit je als winkelier met een voorraad onverkoopbare boeken opgescheept, ook al omdat deze niet mogen worden afgeprijsd.

Samenwerken
Een instituut als het Centraal Boekhuis werkt, zolang het met iedereen gelijke afspraken maakt. Zodra dat wordt doorbroken kan je als branche geen vuist maken, wordt er gestunt met prijzen en komen de marges onder druk te staan. Terwijl consumenten voor een mooi boek best een goede prijs willen betalen.
Dit komt ons in de woonsector in zekere zin bekend voor: afspraken tussen leveranciers en retailers bijvoorbeeld over allerlei ingewikkelde bonusstructuren, vergelijkbaar met de apothekersbranche. En ook het stunten met de prijzen lijkt de laatste jaren brede navolging te hebben gekregen in de branche. Terwijl consumenten voor een goede keuken best een mooi bedrag willen betalen...

Authenticiteit
De ontwikkelingen in beide branches leert ons dat in krimpende markten je veel beter moet samenwerken. Paul Dumas, een van de investeerders in het Polare-debacle, stelde: “Wij hebben voorgesteld dat uitgeverijen ons 47 procent korting geven in plaats van de gebruikelijke 42 procent en dat zij meebetalen aan marketingkosten.” Binnen het distributiekanaal kijken naar de verdeling van de opbrengsten is een aspect, maar waar je overigens nergens in de media iets over leest is in hoeverre Polare de interesse wist te wekken van de moderne boekenconsument. Vonden klanten het de moeite waard naar de nieuw ingerichte boekenwinkel te gaan? Of koopt men dan liever toch bij Bol? Die kant van de Polare-soap komt nauwelijks aan bod in de berichtgeving.
Op de website van retaildenkers geeft de schrijver van het artikel met de kop ‘De Ster van Polare is uitgedoofd’ een korte en doeltreffende verklaring bij monde van een bekende boekwinkelondernemer Fabian Paagman: “De boekencultuur is gebaat bij authenticiteit.” En dat zal veel woonondernemers als muziek in de oren klinken.
 
 
◀ Terug Delen
 
WTM• Woon Trend Magazine | 2014 - maart | Pagina(s) 17
Categorie: Retail
 
Relevante publicaties
Uw mening
U heeft al eerder aan de huidige stemming(en) deelgenomen.
 
Klik hieronder om de resultaten van de laatst gehouden stemmingen te bekijken