'Klant moet nog veel centraler worden gesteld'
 
Open inrichting kenmerkt eerste toonzaal Dales Tegels bv
Hij is een echte liefhebber. Al meer dan een kwart eeuw begeeft Jan Hillekens (47) zich in de tegelbranche. Eerder dit jaar voegde hij een nieuw 'tegelhoofdstuk 'aan zijn carrière toe, toen hij als mede-oprichter aan de basis stond van Dales Tegels bv. Ruim een half jaar na de officiële opening van het bedrijf, brengen we een bezoek aan de bijzondere toonzaal in Nijmegen.
 
Bij binnenkomst wordt de ideologie van Hillekens in al zijn facetten duidelijk. Er is niet zoals gebruikelijk gekozen voor allemaal nissen en hoekjes, maar voor een transparante en open inrichting. ?Hiermee onderscheiden we ons in de markt?, legt Jan Hillekens uit.
Hillekens is een ervaren rot in het vak. Hij begon zijn carrière ooit als boekhouder, maar werd vanuit een administratiekantoor gedetacheerd bij een tegelgroothandel. Uit deze handel zou hij nooit meer verdwijnen. Hij vervulde allerlei functies bij een uiteenlopend aantal bedrijven. Een van zijn laatste functies was die van regio adjunct-directeur Keukens Tegels en Sanitair bij Raab-Karcher. In die functie maakte hij een opvallende overname mee toen Raab-Karcher Van Ditshuizen Bouwmaterialen overnam. Hillekens: ?De situatie was zo dat in de vier vestigingen van Van Ditshuizen ook Dales Sanitair was ondergebracht. Maar Dales werd niet overgenomen door Raab-Karcher. Dales Sanitair en Raab-Karcher leveren namelijk deels dezelfde producten. In twee vestigingen zijn Raab-Karcher en Dales Sanitair op dit moment nog steeds samen terug te vinden. Een bijzondere situatie, die echter niet meer geldt voor de Nijmeegse vestiging aan de Energieweg 58. Toen ik vorig jaar nog werkzaam was voor Raab-Karcher, hebben we het huurcontract dat afliep niet verlengd en zo kwam per 1 januari een gedeelte van het pand leeg te staan.?
Dales besloot daarop een nieuw bedrijf op te richten, gespecialiseerd in tegels. Die zou in Nijmegen het gat moeten opvullen dat Raab-Karcher achterliet. Jan Hillekens werd benaderd om als directeur leiding te geven aan het nieuw op te richten bedrijf Dales Tegels bv. ?Daarnaast zou ik als een van de vier aandeelhouders mede-eigenaar worden. Dat zag ik wel zitten. Op mijn 47e kreeg ik nog een prachtige kans een eigen bedrijf te beginnen. Daar zeg je geen nee tegen!?

Filosofie
In januari van dit jaar kon de inrichting van de opengevallen ruimte (circa 600 m2) beginnen. ?Aan de hand van ons pakket van eisen, heeft een ontwerper van Vasco Designradiatoren een tekening voor de toonzaalinrichting gemaakt. Ik had er een duidelijke gedachte over. In al die jaren heb ik me een aardig idee gevormd van wat klanten graag willen. Dat heb ik vertaald naar de nieuwe toonzaal. Ik wilde geen toonzaal met allerlei kleine nisjes. Die vind ik niet overzichtelijk. Wij wilden tegels daarnaast ook echt op grote vlakken laten zien en niet via veel ?klapkasten?. Door te werken met vlakken krijgt de consument een beter beeld van wat er mogelijk is. Openheid was het devies. Onze toonzaal moest dus afwijken van het gebruikelijke en daarnaast een sfeervolle uitstraling krijgen. Dat hebben we allemaal voor elkaar gekregen. Ook dankzij mijn medewerkster Alice Boswinkel, die bewees een geweldige kijk op inrichting te hebben.?

Eerste verdieping
Het is tijd om een kleine ronde te maken. Dales Tegels is hoofdzakelijk op de eerste verdieping gesitueerd, maar vult ook vierkante meters op de begane grond in. De ruime toonzaal is inderdaad open en transparant. Het is Hillekens gelukt de ruimtelijke toonzaal ook ruimtelijk te houden. Een lange promenade met een trendy roestige tegelvloer wordt aan de zijkanten opgefleurd door vier grote kamers in de sferen minimalisme, modern, klassiek en landelijk. Er is volop keuze in tegels. En ook natuursteen ontbreekt niet.
Tijdens de korte rondleiding praat Hillekens honderduit. ?Tegels zijn prachtige producten. Ik ben echt besmet geraakt met het tegelvirus. Mensen roepen wel eens dat een tegel maar een koud en kil product is, maar daar ben ik het niet mee eens. Een tegel is een esthetisch modeproduct geworden. De ontwikkeling is hard gegaan. Je hebt tegels tegenwoordig in alle soorten, formaten en stijlen.?

Visie
?We hanteren een duidelijke visie. De meeste mensen die de moeite nemen om hier naar binnen te komen, hebben een spreekwoordelijke zak met geld bij zich, die ze in principe willen achterlaten. Dat betekent dus dat je de klant goed moet behandelen. Ik vind dat er een verschil bestaat tussen klantvriendelijkheid en klantgerichtheid. Klantvriendelijk is tegenwoordig nagenoeg iedereen wel, maar wees nu ook eens klantgericht! Denk vooruit en denk dus met de klant mee! Die zit vaak met veel vragen over zijn toekomstige inrichting. Wie weet, kunnen wij wat antwoorden geven.
Daarnaast is het belangrijk dat je wat je belooft, ook nakomt. Het klinkt logisch, maar je wilt niet weten hoe vaak dat in de markt nog mis gaat. De klant moet in onze hele bedrijfskolom nog veel centraler worden gesteld. Want uiteindelijk is dat toch de feitelijke opdrachtgever, hetgeen nog te vaak vergeten wordt. Daarbij is de consument veel mondiger geworden, komt goed voorbereid in de showroom en weet dus waarover hij praat.?
Het assortiment dat Dales Tegels voert is volgens Hillekens met zorg samengesteld. ?We mikken vooral op het midden, hoge en topsegment, maar hebben ook voldoende aanbod van standaardtegels voor in de projecten. Er zijn tegels voor alle soorten ruimten. We voeren weloverwogen een aantal merken, waaronder keramische wand- en vloertegels van een beperkt aantal groothandelaren, zoals Grespania, TGN, Kogros, Intercodam en TopKeramiek. De keuze is zo gemaakt dat de merken die deze groothandelaren voeren aanvullend zijn ten opzicht van elkaar. Wat betreft natuursteen werken we samen met Michel Oprey & Beisterveld Natuursteen. Overigens hebben we ook vloerverwarming, systeemplafonds en onderhoudsmiddelen in ons assortiment.?

Toekomst
De toekomst ziet Jan Hillekens positief tegemoet. ?Ik ben blij dat het nu al sneller gaat dan verwacht. Inmiddels werken hier al vijf personen. Gezien de opleving die de economie doormaakt, verwacht ik dat we steeds meer mensen in de toonzaal zullen ontvangen. Voor ons is het in eerste instantie belangrijk om de vestiging in Nijmegen goed op de kaart te zetten. Daarnaast zijn we inmiddels in Utrecht ook met tegels begonnen, al kunnen we daar vanwege de ruimte onze filosofie niet geheel doorvoeren in de toonzaal. Dat zal wel gebeuren in Tilburg waar het de bedoeling is ?ooit? een nieuw pand te betrekken voor zowel Dales Sanitair als Dales Tegels. Verder kennen we dus nog steeds twee vestigingen van Dales Sanitair waar Raab-Karcher nog bij inzit met tegels. Zolang die situatie zo is, zullen we geen stappen ondernemen om ons daar te gaan vestigen. Die afspraak hebben we met elkaar gemaakt. Maar als Raab-Karcher ergens vertrekt, dan staan we klaar om er op in te springen!?
Hillekens ziet ook een prima toekomst voor het product ?tegel?. ?Onderzoek en technische innovaties hebben ertoe geleid dat de productie van keramische tegels een spectaculaire ontwikkeling heeft doorgemaakt. Wel ben ik van mening dat met name in de verwerking deze ontwikkeling niet gelijk op is gegaan. Producenten zullen nog meer aandacht aan de verwerkers moeten schenken, want in Nederland zijn de eisen ook op het gebied van aanbrengen van de tegels hoog. Daarnaast worden er steeds meer keramische tegels toegepast op plaatsen waar dit voorheen niet echt goed mogelijk was. Er kan en mag steeds meer. Daar zullen wij de vruchten van gaan plukken. Daar ben ik van overtuigd. Zolang we de consument maar centraal blijven stellen.?
 
 
◀ Terug Delen
 
STS• Sanitair & Tegel Specialist | 2006 - oktober | Pagina(s) 34,35,37
 
Relevante publicaties